Erityisoppilas toisen asteen näytössä
Seitamaa, Jyrki (2010)
Seitamaa, Jyrki
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138904
Tiivistelmä
Insinöörityössäni tein Ammattiopisto Lappian erilaisten oppijoiden ohjauskäytäntöjen ja tuen tarpeen selvittämiseksi näyttöjen yhteydessä. Kehittämishankeen tarkoituksena oli selventää Ammattiopisto Lappian erityisopetuksen nykyistä toimintamallia. Työ tehtiin palvelemaan kaikkia Ammattiopisto Lappian aloja. Kehittämishanke sisältää esimerkkinäytön sähköalalta. Näytöissä pääpaino on erilaisten oppijoiden tuen tarpeen ja ohjauksen näkökulmissa.
Työn alkupuolella käsittelen Ammattiopisto Lappian erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrää ja syitä, jotka aiheuttavat lisätuen tarpeen. Lisäksi alkupuolella työtä kuvattiin erityisopetuksen nykyinen toimintaohje. Työ sisältää HOJKS- prosessimallin ja uudistetun HOJKS-lomakkeen (Liite 2.). Erityisopetuksen toteutus ja seuranta sekä kehitysnäkymät käsiteltiin työn keskivaiheilla. Työn loppuosassa on alakohtaista pohdintaa erilaisten oppijoiden huomioimisesta ammattiosaamisen näytössä.
Työn tuloksena sain havaita, että oppilaitoksessamme erityisopetuksen käytännöt olivat hyvinkin erilaisia. Erityisesti näytöissä erilaisten oppijoiden huomioiminen vaihteli huomattavasti. Huomionarvoista oli se, että lähes kaikilla aloilla erilaiset oppijat oli jotenkin huomioitu ja heille oli olemassa tukitoimia.
Kaikille aloille yhteistä oli se, että ammattiosaamisen näytöissä edetään opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti ja lähtökohtana ovat kansalliset näyttöaineistot. Näyttötehtävien suunnittelussa opettajalla tulisi olla tarpeeksi resurssia näytön valmisteluun ja tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaukseen näyttöjä varten. Toivottavasti tämä kehittämishanke palvelee koko ammattiopiston henkilökuntaa näyttöjen suunnittelussa ja toteutuksessa, huomioiden erilaiset oppijat ja heidän tuen ja ohjauksen tarve erityisesti näytöissä. Erityisopetuksen toimintamallin selkeytyminen ja edelleen kehittyminen auttaa kaikkia Ammattiopisto Lappian osapuolia, jotka ovat jollain tavalla tekemisissä erityisopetuksen kanssa.
Työn alkupuolella käsittelen Ammattiopisto Lappian erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrää ja syitä, jotka aiheuttavat lisätuen tarpeen. Lisäksi alkupuolella työtä kuvattiin erityisopetuksen nykyinen toimintaohje. Työ sisältää HOJKS- prosessimallin ja uudistetun HOJKS-lomakkeen (Liite 2.). Erityisopetuksen toteutus ja seuranta sekä kehitysnäkymät käsiteltiin työn keskivaiheilla. Työn loppuosassa on alakohtaista pohdintaa erilaisten oppijoiden huomioimisesta ammattiosaamisen näytössä.
Työn tuloksena sain havaita, että oppilaitoksessamme erityisopetuksen käytännöt olivat hyvinkin erilaisia. Erityisesti näytöissä erilaisten oppijoiden huomioiminen vaihteli huomattavasti. Huomionarvoista oli se, että lähes kaikilla aloilla erilaiset oppijat oli jotenkin huomioitu ja heille oli olemassa tukitoimia.
Kaikille aloille yhteistä oli se, että ammattiosaamisen näytöissä edetään opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti ja lähtökohtana ovat kansalliset näyttöaineistot. Näyttötehtävien suunnittelussa opettajalla tulisi olla tarpeeksi resurssia näytön valmisteluun ja tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaukseen näyttöjä varten. Toivottavasti tämä kehittämishanke palvelee koko ammattiopiston henkilökuntaa näyttöjen suunnittelussa ja toteutuksessa, huomioiden erilaiset oppijat ja heidän tuen ja ohjauksen tarve erityisesti näytöissä. Erityisopetuksen toimintamallin selkeytyminen ja edelleen kehittyminen auttaa kaikkia Ammattiopisto Lappian osapuolia, jotka ovat jollain tavalla tekemisissä erityisopetuksen kanssa.