Hakekuljetuksen kannattavuuden arviointi eri kuljetusmuodoilla metsäteollisuuden yhtiölle
Mäntymäki, Aleksi (2023)
Mäntymäki, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida, millä etäisyyksillä olisi kannattavaa toimittaa metsäteollisuusyhtiön tuottamaa haketta eri kuljetusmuodoilla. Työ toteutettiin kirjallisuuden, haastattelujen sekä aikaisemmin kerätyn datan pohjalta. Työn aihe valittiin yhtiön toimesta. Kuljetusmuotojen kannattavuuden tutkiminen koettiin tärkeänä, koska hakkeesta saatava tuotto on keskeinen osa yhtiön liiketoimintaa ja kuljetusmuotojen kustannusten arvioinnilla saataisiin tietoa kuljetuksien kustannustehokkuuksista. Valitut kuljetusmuodot ovat sellaisia, joita olisi mahdollista käyttää sahan haketoimituksissa. Kuljetusmuotojen mahdollinen käyttöönotto vaatisi kuitenkin vielä tarkempaa suunnittelua.
Kannattavuutta lähdettiin selvittämään yhtiön keräämistä kuljetuskustannuksista. Kuljetusmuotojen kustannustuloksista tehtiin kaavioita sekä tonnikustannuksia vertailtiin toisiinsa. Kuljetusmuotojen kustannukset on esitetty kaavioissa suhteellisina kustannuksina. Työssä tarkasteltiin myös logistiikan näkökulmaa, jossa perehdyttiin eri kuljetusmuotojen haketoimitusten toteutukseen. Laskelmissa käytettiin kustannusoptimointia jokaiselle kuljetusmuodolle, josta selvitettiin alhaisin tonnikilometrihinta kerätyn datan pohjalta.
Esimerkkitapauksessa rautatiekuljetus osoittautui kannattavammaksi kuljetusmuodoksi yli 80 kilometrin matkalla. Merikuljetus taas osoittautui kannattamattomaksi Suomen kuljetusetäisyyksillä.
Kannattavuutta lähdettiin selvittämään yhtiön keräämistä kuljetuskustannuksista. Kuljetusmuotojen kustannustuloksista tehtiin kaavioita sekä tonnikustannuksia vertailtiin toisiinsa. Kuljetusmuotojen kustannukset on esitetty kaavioissa suhteellisina kustannuksina. Työssä tarkasteltiin myös logistiikan näkökulmaa, jossa perehdyttiin eri kuljetusmuotojen haketoimitusten toteutukseen. Laskelmissa käytettiin kustannusoptimointia jokaiselle kuljetusmuodolle, josta selvitettiin alhaisin tonnikilometrihinta kerätyn datan pohjalta.
Esimerkkitapauksessa rautatiekuljetus osoittautui kannattavammaksi kuljetusmuodoksi yli 80 kilometrin matkalla. Merikuljetus taas osoittautui kannattamattomaksi Suomen kuljetusetäisyyksillä.