Oppimistehtävän laatiminen riskien analysoinnista
Lahtinen, Oskari (2023)
Lahtinen, Oskari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli luoda oppimistehtävä aiheesta riskien analysointi SECUREU hankkeelle. Hanke sitten jakaa kaikki tuotetut materiaalit, tämän opinnäytetyön lopputuote mukaan lukien. Ne jaetaan Euroopan laajuisesti ammattikorkeakouluille ja yliopistoille, jotka osallistuvat hankkeeseen. Tarkoituksena oli kehittää eurooppalaista turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutusta kolmannella asteella tuottamalla uutta opetusmateriaalia, koottua sanastoa ja yhtenäisiä suosituksia, joiden joukkoon myös tämän opinnäytetyön lopputuote kuuluu.
Tietoperustana toimi riskienhallinta, riskien analysointi ja pedagogiikka. Riskienhallinnasta opinnäytetyöhön kuuluu sen yleiset käytänteet ja menetelmät. Riskien analysoinnista käytin sen työkaluja, menetelmiä ja niiden soveltamista teoreettisena pohjana oppimistehtävän sisällölle. Pedagogiikkaa käytin apuna oppimistehtävän rakentamiseen ja varmistamaan sen soveliaisuuden kolmannen asteen opintoihin.
Oppimistehtävä rakennettiin tekstitiedostona, jota osallistuvat koulut voivat siinä esitettyjen ohjeiden mukaan muokata omaan käyttöönsä sopivaksi. Oppimistehtävä testattiin vapaaehtoisten turvallisuuden ja riskienhallinnan opiskelijoiden ryhmällä, joilta pyysin tilaisuuden jälkeen palautetta tehtävästä. Tilaisuuden jälkeen korjasin tehtävän analysoidun palautteen perusteella. Lopputuote on yksi oppimistehtävä, joka sisältää ohjeet opettajalle ja opiskelijoille sekä tarvittavat materiaalit tehtävän suorittamiseen. Tehtävä on toimiva ja tehokas ja tulee olemaan avuksi SECUREU hankkeen tarkoituksessa parantaa alan opintojen tasoa. Ala on aina jatkuvassa kehityksessä, joten koulutuksen täytyy myös jatkaa kehittymistään.
Tietoperustana toimi riskienhallinta, riskien analysointi ja pedagogiikka. Riskienhallinnasta opinnäytetyöhön kuuluu sen yleiset käytänteet ja menetelmät. Riskien analysoinnista käytin sen työkaluja, menetelmiä ja niiden soveltamista teoreettisena pohjana oppimistehtävän sisällölle. Pedagogiikkaa käytin apuna oppimistehtävän rakentamiseen ja varmistamaan sen soveliaisuuden kolmannen asteen opintoihin.
Oppimistehtävä rakennettiin tekstitiedostona, jota osallistuvat koulut voivat siinä esitettyjen ohjeiden mukaan muokata omaan käyttöönsä sopivaksi. Oppimistehtävä testattiin vapaaehtoisten turvallisuuden ja riskienhallinnan opiskelijoiden ryhmällä, joilta pyysin tilaisuuden jälkeen palautetta tehtävästä. Tilaisuuden jälkeen korjasin tehtävän analysoidun palautteen perusteella. Lopputuote on yksi oppimistehtävä, joka sisältää ohjeet opettajalle ja opiskelijoille sekä tarvittavat materiaalit tehtävän suorittamiseen. Tehtävä on toimiva ja tehokas ja tulee olemaan avuksi SECUREU hankkeen tarkoituksessa parantaa alan opintojen tasoa. Ala on aina jatkuvassa kehityksessä, joten koulutuksen täytyy myös jatkaa kehittymistään.