Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

ADHD-LAPSEN KUNTOUTUS -TÄRKEIMMÄT OSA-ALUEET JA MENETELMÄT : SYSTEMAATTINEN KIRJALLISUUSKATSAUS

Lintunen, Nita (2014)

Avaa tiedosto
OPINNAYTETYO.pdf (278.5Kt)
Lataukset: 


Lintunen, Nita
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää aiemmin tutkitun tiedon pohjalta, millä osa-alueilla ADHD-lapsi erityisesti tarvitsee tukea, ja millä menetelmillä ADHD-lapsen kuntoutumista voidaan tukea ja näin ehkäistä hoitamattoman ADHD:n negatiivisia sosiaalisia ja yhteiskunnallisia seurauksia. Tavoitteena on lisätä tietoa ADHD:sta ja antaa työkaluja niin kotiin, terveydenhuollon henkilökunnalle, kouluille kuin muillekin lasten kanssa toimiville tai lasten asioista päättäville tahoille siitä, kuinka ADHD-oireista lasta parhaiten voidaan tukea ja auttaa lasta selviytymään hänen kohdalleen tulevista haasteista.

Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sisällönanalyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisi suomalaista pro gradu - tutkielmaa ja yksi englanninkielinen katsausartikkeli.

Tutkimustulosten mukaan ADHD-lapsen kuntoutumisen tärkeimmät osa-alueet ovat oppimisen tukeminen, toimintakyvyn tukeminen, itsetunnon tukeminen ja perheen voimavarojen tukeminen. Kaikki nämä osa-alueet ovat voimakkaasti sidoksissa toi-siinsa, koska ADHD-oireet vaikuttavat lapsen elämään hyvin kokonaisvaltaisesti. Näin ollen panostaminen johonkin edellä mainituista osa-alueista vaikuttaa positiivisesti myös muihin osa-alueisiin. ADHD-lapsen tukimenetelmät eivät vaadi välttämättä taloudellista tai terveydenhuollon kautta tulevaa panostusta. Sen sijaan yleisen ADHD-tietouden lisääminen, myötämielinen ja ymmärtävä suhtautuminen, erilaisuuden hyväksyminen, yksilöllinen kohtaaminen, opetuksen yksilöllistäminen, arjen riittävä jäsentäminen ja lapsen vahvuuksien huomioiminen auttavat lapsen kuntoutumista jokaisella osa-alueella ja tukevat koko perheen hyvinvointia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste