Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Turvapuhelinpalvelun hinnoittelu Palvelukeskusliikelaitoksessa

Vuolle, Ulla (2023)

 
Avaa tiedosto
Vuolle_Ulla.pdf (1.046Mt)
Lataukset: 


Vuolle, Ulla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on liikelaitoksen kannattavuuden varmistaminen oikeanlaisella hinnoittelulla. Liikelaitokset pyrkivät useimmiten nollatulokseen, jonka takia on tärkeää varmistaa, että liikelaitoksen hinnoittelu kattaa kaikki palveluiden tuottamisesta aiheutuvat kustannukset.

Tutkimuskohteena on Helsingin kaupungin liikelaitos, Palvelukeskus Helsinki, jonka yhtenä tehtävänä on tuottaa turvapuhelinpalvelua sosiaali-, terveys- ja pelastuslaitos (sotepe) -toimialalle. Turvapuhelinpalvelu on kasvava ja kehittyvä palvelualue, joka monimuotoisuudessaan on hyvin haastava palvelu hinnoitella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata palvelun toiminnallinen sisältö, selvittää palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannusryhmät, sekä kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja hinnoitella palvelua ja arvioida näiden eri hinnoittelumallien soveltuvuutta juuri tähän palveluun.

Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytetään toimintatutkimusta. Tutkimuksen kohteena olevasta liikelaitoksesta kerätty materiaali perustuu opinnäytetyön tekijän omaan työskentelyyn kohdeliikelaitoksessa tutkimusajankohtana ja tänä aikana hänen tekemiin havaintoihin, haastatteluihin, pidettyjen työpajojen tuloksiin sekä muuhun hänen keräämänsä materiaaliin kohteena olevasta liikelaitoksesta. Tutkimusmateriaali on kerätty 11.2.2023 – 15.11.2023 välisenä aikana.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kohdeliikelaitoksen tapauksessa kannattavuuden varmistaminen edellyttää koko liikelaitokselta ja myös tilaaja-asiakkaalta jaettua käsitystä kannattavuudesta ja siihen vaikuttavista asioista. Käytännössä liikelaitoksen henkilökunnan tulee purkaa kannattavuuskäsite auki konkreettiselle tasolle lähtien liikkeelle kaupunkistrategiasta, tukipalveluiden markkinatilanteesta, liikelaitoksen tuottamasta arvosta toimialoille ja myös hinnoittelustrategiasta. Liikelaitoksessa tulee nykyistä paremmin selvittää kaikki palveluiden tuottamisesta aiheutuvat kustannukset. Miettiä tulee myös se, mikä on riittävällä tarkkuustasolla oleva hinnoittelutapa, joka ei saisi kuitenkaan olla työläs toteuttaa. Mielenkiintoista olisi kokeilla työssä esitettyä uudenlaista hinnoittelutapaa, jossa mitattaisiin sotepe-toimialan palvelusta saamaa hyötyä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste