Vastuullisuusraportoinnin kuiluanalyysi
Tajik, Khatereh (2023)
Tajik, Khatereh
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122739124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122739124
Tiivistelmä
Vastuullisuusraportoinnin keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa yrityksille tiedon jakaminen liiketoimintansa ympäristö-, sosiaali- ja taloudellisista vaikutuksista. Euroopan Unionin kestävyysraportointidirektiivi CSRD laajentaa kestävyysraportointia koskemaan aiempaan verrattuna isompaa yritysjoukkoa Suomessa. CSRD-direktiivin myötä on kehitetty ESRS-standardit, jotka konkretisoivat, mitä asioita tulee raportoida CSRD-direktiivin mukaisessa vastuullisuusraportissa.
Toimeksiantajana toimii pitkäaikainen kiinteistösijoittaja Suomessa, joka on tähän mennessä laatinut yhdeksän vastuullisuusraporttia vapaaehtoisesti. Uuden direktiivin myötä vastuullisuusraportointi tulee kuitenkin pakolliseksi toimeksiantajalle vuodesta 2025 alkaen. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kohdeyrityksen valmiutta siirtyä käyttämään uusia vastuullisuusraportointistandardeja ja tunnistaa mahdolliset puutteet ja erot nykyisen ja tulevan raportoinnin välillä kuiluanalyysin avulla.
Tutkimuksen viitekehys rakentuu yritysvastuun käsitteen ympärille, sisältäen pohdintaa yritysvastuun määritelmästä, sen merkityksestä ja ajankohtaisista muutoksista. Tietoperustassa tutkitaan NFRD-direktiiviä, joka ohjasi vastuullisuusraportointia, sekä uutta voimaan tullutta CSRD-direktiiviä.
Teoriaosuudessa analysoidaan GRI-standardien rakennetta, joka muodostaa perustan kohdeyrityksen nykyiselle raportoinnille, ja pureudutaan syvemmin ESRS 1:n ja ESRS 2:n rakenteisiin ja sisältöihin. Teoriassa käsitellään myös uuden direktiivin myötä pakolliseksi tulevaa kaksinkertaisen olennaisuuden käsitettä sekä Due-diligence-prosessia.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen nykyisessä raportoinnissa esiintyy puutteita monien ESRS 2:n tiedonantovaatimusten osalta. Kokonaan raportoimatta jäävät GOV-3, GOV-4 ja GOV-5 tiedonantovaatimukset. Kohdeyrityksen tämänhetkiset raportointikäytänteet luovat kuitenkin vahvan perustan uudelle vastuullisuusraportoinnille. Tarvittavaa tietoa tulee jatkossa raportoida entistä tarkemmin, ja uusia tietoja on kerättävä ja raportoitava jonkin verran lisää.
Toimeksiantajana toimii pitkäaikainen kiinteistösijoittaja Suomessa, joka on tähän mennessä laatinut yhdeksän vastuullisuusraporttia vapaaehtoisesti. Uuden direktiivin myötä vastuullisuusraportointi tulee kuitenkin pakolliseksi toimeksiantajalle vuodesta 2025 alkaen. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kohdeyrityksen valmiutta siirtyä käyttämään uusia vastuullisuusraportointistandardeja ja tunnistaa mahdolliset puutteet ja erot nykyisen ja tulevan raportoinnin välillä kuiluanalyysin avulla.
Tutkimuksen viitekehys rakentuu yritysvastuun käsitteen ympärille, sisältäen pohdintaa yritysvastuun määritelmästä, sen merkityksestä ja ajankohtaisista muutoksista. Tietoperustassa tutkitaan NFRD-direktiiviä, joka ohjasi vastuullisuusraportointia, sekä uutta voimaan tullutta CSRD-direktiiviä.
Teoriaosuudessa analysoidaan GRI-standardien rakennetta, joka muodostaa perustan kohdeyrityksen nykyiselle raportoinnille, ja pureudutaan syvemmin ESRS 1:n ja ESRS 2:n rakenteisiin ja sisältöihin. Teoriassa käsitellään myös uuden direktiivin myötä pakolliseksi tulevaa kaksinkertaisen olennaisuuden käsitettä sekä Due-diligence-prosessia.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen nykyisessä raportoinnissa esiintyy puutteita monien ESRS 2:n tiedonantovaatimusten osalta. Kokonaan raportoimatta jäävät GOV-3, GOV-4 ja GOV-5 tiedonantovaatimukset. Kohdeyrityksen tämänhetkiset raportointikäytänteet luovat kuitenkin vahvan perustan uudelle vastuullisuusraportoinnille. Tarvittavaa tietoa tulee jatkossa raportoida entistä tarkemmin, ja uusia tietoja on kerättävä ja raportoitava jonkin verran lisää.