Sähköinen uutiskirje markkinointityökaluna ja sen uudistaminen kauneusalan tukkuyrityksessä
Kauppi, Janita (2023)
Kauppi, Janita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kattava tietopohja sähköisen uutiskirjekokonaisuuden kehittämiseksi toimeksiantajayritykselle, joka on kauneusalan tukkuyritys. Tavoitteena oli myös kartoittaa ja vertailla sopivia uutiskirjealustoja ja niiltä kaivattavia ominaisuuksia yrityksen tarpeiden pohjalta uuden uutiskirjealustan valitsemiseksi. Työssä syvennyttiin sähköisen uutiskirjeen toimivaan sisältöön ja visuaaliseen ilmeeseen, sen kohderyhmän erityistarpeisiin ja kirjeen optimaaliseen lähetystiheyteen sekä markkinoinnin automaatioihin uutiskirjeessä ja konversioihin ja niiden synnyttämiseen. Myös erilaisia uutiskirjeen mittareita ja niiden käyttöä uutiskirjeen kehittämisessä kartoitettiin.
Alustojen kannalta pohdittiin olennaisia ominaisuuksia ja vertailtiin viittä eri uutiskirjealustaa: Mailchimpiä, LianaMaileria, Creamaileria, Mailerliteä ja Emaileria. Lopputuloksena ehdotettiin, että Creamailerista kokeiltaisiin ilmaisversiota ja selvitettäisiin, olisiko se sopiva. Laajempina vaihtoehtoina ehdotettiin myös LianaMailerin ja Emailerin demoversioiden kokeiluja. Lopuksi koottiin malli uutiskirjeestä kohdeyritykselle viitekehystä hyödyntäen. Toteutuksessa huomioitiin laadukkaan uutiskirjeen ominaispiirteet toimeksiantajayrityksen brändin mukaisesti. Sisällössä huomioitiin lisäarvon antaminen asiakkaalle.
Alustojen kannalta pohdittiin olennaisia ominaisuuksia ja vertailtiin viittä eri uutiskirjealustaa: Mailchimpiä, LianaMaileria, Creamaileria, Mailerliteä ja Emaileria. Lopputuloksena ehdotettiin, että Creamailerista kokeiltaisiin ilmaisversiota ja selvitettäisiin, olisiko se sopiva. Laajempina vaihtoehtoina ehdotettiin myös LianaMailerin ja Emailerin demoversioiden kokeiluja. Lopuksi koottiin malli uutiskirjeestä kohdeyritykselle viitekehystä hyödyntäen. Toteutuksessa huomioitiin laadukkaan uutiskirjeen ominaispiirteet toimeksiantajayrityksen brändin mukaisesti. Sisällössä huomioitiin lisäarvon antaminen asiakkaalle.