Perhesosiaalityön ja koulujen välisen moniammatillisen yhteistyön kehittäminen
Vivolin, Henna (2023)
Vivolin, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139225
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella toimivaan perhesosiaalityön yksikköön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulujen käyttöön tarkoitettu vanhemmille suunnattu esite perhesosiaalityön palveluista sekä tuottaa koulutusmateriaalia opettajille perhesosiaalityön palveluista ja koulupudokkaista perhesosiaalityön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää perhesosiaalityön ja koulujen välistä moniammatillista yhteistyötä lisäämällä koulujen tietoisuutta perhesosiaalityöstä ja yhteydenottotavoista, jotta koulut voisivat tehokkaammin ohjata tuen tarpeessa olevia oppilaita ja heidän perheitään palveluihin.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kehittämismenetelmänä lineaarisen kehittämisen mallia ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua sekä lomakekyselyä. Haastattelun avulla kerättiin tietoa työntekijöiden kokemuksista koulupudokkuudesta perhesosiaalityön näkökulmasta. Lomakekyselyn avulla kerättiin palautetta työntekijöiltä valmiista tuotoksista ja niiden onnistumisesta. Palautekyselyn tulosten pohjalta kehittämistyön aikana toteutetut tuotokset arvioitiin työntekijöiden keskuudessa onnistuneeksi ja soveltuviksi työyksikön käyttöön. Jatkokehittämisehdotuksena palautekyselyn vastauksissa nousi esiin toive, että esite olisi saatavilla myös eri kielillä. Opinnäytetyön aikana tuotettua esitettä voidaankin soveltaa työelämässä vastaamaan työntekijöiden tarpeita ja koulutusmateriaalia voidaan hyödyntää pohjana muulle työpaikalla tehtävälle kehittämistyölle aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kehittämismenetelmänä lineaarisen kehittämisen mallia ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua sekä lomakekyselyä. Haastattelun avulla kerättiin tietoa työntekijöiden kokemuksista koulupudokkuudesta perhesosiaalityön näkökulmasta. Lomakekyselyn avulla kerättiin palautetta työntekijöiltä valmiista tuotoksista ja niiden onnistumisesta. Palautekyselyn tulosten pohjalta kehittämistyön aikana toteutetut tuotokset arvioitiin työntekijöiden keskuudessa onnistuneeksi ja soveltuviksi työyksikön käyttöön. Jatkokehittämisehdotuksena palautekyselyn vastauksissa nousi esiin toive, että esite olisi saatavilla myös eri kielillä. Opinnäytetyön aikana tuotettua esitettä voidaankin soveltaa työelämässä vastaamaan työntekijöiden tarpeita ja koulutusmateriaalia voidaan hyödyntää pohjana muulle työpaikalla tehtävälle kehittämistyölle aiheeseen liittyen.