Rakennushankkeen vastaanoton jälkeinen projektinhallinta
Partinen, Mikko (2024)
Partinen, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121362
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Mikko Partinen
Työn nimi: Rakennushankkeen vastaanoton jälkeinen projektinhallinta
Tutkintonimike: Insinööri (AMK), rakennus ja yhdyskuntatekniikka
Asiasanat: Takuuaika, Projektinhallinta, Laadunhallinta, Rakennusala, Pro3, Congrid
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Jatke Uusimaa Oy:n takuuaikaisia projektinhallintaprosesseja. Työ keskittyi erityisesti sellaisten haasteiden tunnistamiseen, joiden parantaminen voisi johtaa tehokkaampaan takuuajan hallintaan, virheiden vähentämiseen ja asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Tavoitteena oli tarjota konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, jotka tukevat yrityksen toimintaa takuuaikana.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin Jatke Uusimaa Oy:n sisältä suoritettujen haastattelujen ja havainnointien
kautta. Työ toteutettiin vuoden 2023 aikana, ja siinä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden
avulla saatiin syvällistä ymmärrystä yrityksen nykyisistä takuuaikaisista käytännöistä. Lisäksi analysoitiin
olemassa olevaa dataa ja vertailtiin sitä rakennusalan parhaisiin käytäntöihin. Opinnäytetyö tehtiin, jotta
ymmärrettäisiin paremmin, kuinka prosessien, kommunikaation ja dokumentoinnin tehostaminen sekä
modernien teknologioiden hyödyntäminen voivat edistää takuuaikaisen hallinnan tehokkuutta.
Keskeiset tulokset osoittivat, että Jatke Uusimaa Oy kohtaa useita haasteita takuuaikaisessa hallinnassa,
kuten tiedonkulun puutteita, dokumentaatio-ongelmia ja resurssien riittämättömyyttä. Ehdotukset kohdistuivat dokumentoinnin digitalisointiin, tehokkaampaan kommunikaatioon, henkilöstön koulutukseen ja
modernien teknologioiden, kuten Pro3:en ja Congridin, tehokkaampaan käyttöönottoon. Näiden toimenpiteiden uskotaan johtavan merkittäviin kustannussäästöihin, asiakastyytyväisyyden kasvuun ja yrityksen
maineen vahvistumiseen.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että tehokas takuuaikainen hallinta on kriittinen osa rakennusprojekteja.
Tämän opinnäytetyön suositukset tarjoavat selkeitä toimenpiteitä, joiden avulla Jatke Uusimaa Oy voi parantaa takuuaikaista hallintaansa. Tämä ei ainoastaan paranna asiakastyytyväisyyttä ja vähennä kustannuksia, vaan myös vahvistaa yrityksen mainetta rakennusalalla. Työ korostaa jatkuvan parannuksen ja henkilöstön sitoutumisen merkitystä takuuaikaisen hallinnan onnistumiselle.
Tekijä: Mikko Partinen
Työn nimi: Rakennushankkeen vastaanoton jälkeinen projektinhallinta
Tutkintonimike: Insinööri (AMK), rakennus ja yhdyskuntatekniikka
Asiasanat: Takuuaika, Projektinhallinta, Laadunhallinta, Rakennusala, Pro3, Congrid
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Jatke Uusimaa Oy:n takuuaikaisia projektinhallintaprosesseja. Työ keskittyi erityisesti sellaisten haasteiden tunnistamiseen, joiden parantaminen voisi johtaa tehokkaampaan takuuajan hallintaan, virheiden vähentämiseen ja asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Tavoitteena oli tarjota konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, jotka tukevat yrityksen toimintaa takuuaikana.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin Jatke Uusimaa Oy:n sisältä suoritettujen haastattelujen ja havainnointien
kautta. Työ toteutettiin vuoden 2023 aikana, ja siinä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden
avulla saatiin syvällistä ymmärrystä yrityksen nykyisistä takuuaikaisista käytännöistä. Lisäksi analysoitiin
olemassa olevaa dataa ja vertailtiin sitä rakennusalan parhaisiin käytäntöihin. Opinnäytetyö tehtiin, jotta
ymmärrettäisiin paremmin, kuinka prosessien, kommunikaation ja dokumentoinnin tehostaminen sekä
modernien teknologioiden hyödyntäminen voivat edistää takuuaikaisen hallinnan tehokkuutta.
Keskeiset tulokset osoittivat, että Jatke Uusimaa Oy kohtaa useita haasteita takuuaikaisessa hallinnassa,
kuten tiedonkulun puutteita, dokumentaatio-ongelmia ja resurssien riittämättömyyttä. Ehdotukset kohdistuivat dokumentoinnin digitalisointiin, tehokkaampaan kommunikaatioon, henkilöstön koulutukseen ja
modernien teknologioiden, kuten Pro3:en ja Congridin, tehokkaampaan käyttöönottoon. Näiden toimenpiteiden uskotaan johtavan merkittäviin kustannussäästöihin, asiakastyytyväisyyden kasvuun ja yrityksen
maineen vahvistumiseen.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että tehokas takuuaikainen hallinta on kriittinen osa rakennusprojekteja.
Tämän opinnäytetyön suositukset tarjoavat selkeitä toimenpiteitä, joiden avulla Jatke Uusimaa Oy voi parantaa takuuaikaista hallintaansa. Tämä ei ainoastaan paranna asiakastyytyväisyyttä ja vähennä kustannuksia, vaan myös vahvistaa yrityksen mainetta rakennusalalla. Työ korostaa jatkuvan parannuksen ja henkilöstön sitoutumisen merkitystä takuuaikaisen hallinnan onnistumiselle.