Digitaalisia palveluja ja niiden sisältöä koskeva sääntely : kuluttajansuojalain muutokset 2022
Hänninen, Teemu (2024)
Hänninen, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401151409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401151409
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin digitaalisia palveluja ja niiden sisältöjä koskevan sääntelyn tausta, sisältö ja merkitys. Lisäys tuli voimaan kuluttajansuojalakiin vuonna 2022. Aiemmin kyseistä sääntelyä ei ole ollut kuluttajansuojalaissa. Sääntely perustuu Euroopan unionin direktiiviin 2019/770.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kirjoituspöytätutkimus. Opinnäytetyössä käytettiin hyödyksi jo olemassa olevia aineistoja. Teoriaosiossa käsiteltiin kuluttajansuojalain uuden luvun pykälät ja niiden soveltuvuus. Näiden tietojen pohjalta saatiin kattava kokonaisuus digitaalisten palvelujen ja sisältöjen sääntelystä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä, että millainen sääntely on kyseessä ja millä tavoin sitä sovelletaan eri tilanteissa. Vastaukset neljään tutkimuskysymykseen saatiin ja tulokset osoittavat, että uudella sääntelyllä on merkittävä vaikutus digitaalisiin palveluihin ja sisältöihin. The thesis explored the background, content and importance of the regulation of digital services and content. The amendment to the Consumer Protection Act came into force in 2022. Previously, there was no such regulation in the Consumer Protection Act. The regulation is based on the European Union Directive 2019/770.
A desk study was chosen as the research method. Existing data were used to make use of the study. The theoretical section deals with the articles of the new chapter of the Consumer Protection Act and their applicability. This information provided a comprehensive overview of the regulation of digital services and content.
As a result of the thesis, it became clear what kind of regulation is involved and how it is applied in different situations. The four research questions were answered and the results show that the new regulation will have a significant impact on digital services and content.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kirjoituspöytätutkimus. Opinnäytetyössä käytettiin hyödyksi jo olemassa olevia aineistoja. Teoriaosiossa käsiteltiin kuluttajansuojalain uuden luvun pykälät ja niiden soveltuvuus. Näiden tietojen pohjalta saatiin kattava kokonaisuus digitaalisten palvelujen ja sisältöjen sääntelystä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä, että millainen sääntely on kyseessä ja millä tavoin sitä sovelletaan eri tilanteissa. Vastaukset neljään tutkimuskysymykseen saatiin ja tulokset osoittavat, että uudella sääntelyllä on merkittävä vaikutus digitaalisiin palveluihin ja sisältöihin.
A desk study was chosen as the research method. Existing data were used to make use of the study. The theoretical section deals with the articles of the new chapter of the Consumer Protection Act and their applicability. This information provided a comprehensive overview of the regulation of digital services and content.
As a result of the thesis, it became clear what kind of regulation is involved and how it is applied in different situations. The four research questions were answered and the results show that the new regulation will have a significant impact on digital services and content.