Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen verkkosivujen avulla : markkinointisuunnitelma Kauneus.Adelainille
Ikonen, Jaana (2024)
Ikonen, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161458
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kauneudenhoitoalan yritykselle verkkosivut sekä markkinointisuunnitelma. Tarve tavoitteelliselle digitaaliselle markkinoinnin kehittämiselle tuli yrityksen liikavaihdon kasvutavoitteesta. Teoria osuudessa käsitellään palvelualan yrityksen kilpailukeinoja, markkinoinnillisten tavoitteiden rajaamista ja selkeyttämistä sekä kohdennettuja asiakasryhmiä ja heidän ostoprosessinsa ymmärtämistä markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö tarjosi yritykselle markkinoinnillisia mittareita, joita analysoimalla pystytään seuraamaan asetettuihin tavoitteisiin pääsyä. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain verkkosivuja ja niiden merkitystä digitaalisen markkinoinnin tukijalkana.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden lisäksi toiminallisen osuuden. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin digitaalisiin kanaviin keskittyvää markkinointialan kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä yrittäjän haastatteluja. Toiminnallinen osuus toteutettiin verkkosivujen luomiseen tarkoitetulla Webnode-julkaisujärjestelmällä. Yritykselle luotiin myös brändiä vahvistava, yhdenmukainen visuaalinen ilme. Tuloksena yritykselle julkaistiin uudet verkkosivut, joissa on huomioitu hakukonenäkyvyys ja tavoiteltujen kohdeasiakkaiden ostoprosessi. Toiminnallista osuutta varten yritykselle laadittiin toiveasiakkaat eli ostajapersoonat kahdelle eri palvelulle.
Toteutettu verkkosivu palvelee yritystä konkreettisesti pitkällä aikajänteellä. Osa markkinointisuunnitelman toimenpiteistä, kuten markkinointi sosiaalisessa mediassa, jäi kokonaan yrittäjän vastuulle. Lopuksi yrittäjä perehdytettiin verkkosivujen käyttöön.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden lisäksi toiminallisen osuuden. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin digitaalisiin kanaviin keskittyvää markkinointialan kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä yrittäjän haastatteluja. Toiminnallinen osuus toteutettiin verkkosivujen luomiseen tarkoitetulla Webnode-julkaisujärjestelmällä. Yritykselle luotiin myös brändiä vahvistava, yhdenmukainen visuaalinen ilme. Tuloksena yritykselle julkaistiin uudet verkkosivut, joissa on huomioitu hakukonenäkyvyys ja tavoiteltujen kohdeasiakkaiden ostoprosessi. Toiminnallista osuutta varten yritykselle laadittiin toiveasiakkaat eli ostajapersoonat kahdelle eri palvelulle.
Toteutettu verkkosivu palvelee yritystä konkreettisesti pitkällä aikajänteellä. Osa markkinointisuunnitelman toimenpiteistä, kuten markkinointi sosiaalisessa mediassa, jäi kokonaan yrittäjän vastuulle. Lopuksi yrittäjä perehdytettiin verkkosivujen käyttöön.