Kuluttajansuojalain muutosten vaikutus autoverkkokaupan myyntiin ja tulevaisuuden autokauppa verkkoalustoja hyödyntäen
Laaksonen, Luukas (2024)
Laaksonen, Luukas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajansuojalakia ja sen muutoksia autokaupassa sekä tarkemmin ottaen tulevaisuuden autokauppaa verkkoalustoja hyödyntäen. Työn avulla pyrittiin tuomaan esiin niin yritysten kuin kuluttajienkin näkemyksiä ja kokemuksia autoverkkokaupasta.
Työn aihe rajautui ja valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi. Verkkokaupat itsessään eivät ole uusi ilmiö, mutta verkkokauppa-alustojen käyttö autoalalla on vasta kasvava trendi, joka alalla toimivien yritysten on pystyttävä hyödyntämään jo lähivuosina. Ajankohtaisuutta puoltaa myös se, että kuluttajansuojalaki Suomessa on uudistunut syksyn 2023 aikana ja uusimmat muutokset astuivat voimaan 1.10.2023.
Tietoperusta työn teoriaosuudessa pohjautuu pääasiassa alaan liittyvään kirjallisuuteen, jota on tuettu kuluttajansuojalakiin perehtymällä. Tietoperustaa on hyödynnetty tutkimuksessa siten, että lukijan on helppo perehtyä työn kautta aiheeseen, vaikka ei sitä entuudestaan kovin hyvin tuntisikaan. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja päätutkimusmenetelmät olivat benchmarking eli vertailuanalyysi sekä teemahaastattelut autokaupan edustajalle ja kuluttajille.
Tutkimuksen tavoitteiden mukaisesti tulokset olivat hyvin yleispäteviä ja tavoitteena oli luoda yleisellä tasolla hyödyllistä tietoa yritysten toiminnasta kuluttajille. Haastattelut loivat syvyyttä tutkimukseen sekä näkemyksiä tutkimusaiheeseen julkisesti saatavilla olevan tiedon pohjalta tehdyn benchmarkingin tueksi.
Työn aihe rajautui ja valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi. Verkkokaupat itsessään eivät ole uusi ilmiö, mutta verkkokauppa-alustojen käyttö autoalalla on vasta kasvava trendi, joka alalla toimivien yritysten on pystyttävä hyödyntämään jo lähivuosina. Ajankohtaisuutta puoltaa myös se, että kuluttajansuojalaki Suomessa on uudistunut syksyn 2023 aikana ja uusimmat muutokset astuivat voimaan 1.10.2023.
Tietoperusta työn teoriaosuudessa pohjautuu pääasiassa alaan liittyvään kirjallisuuteen, jota on tuettu kuluttajansuojalakiin perehtymällä. Tietoperustaa on hyödynnetty tutkimuksessa siten, että lukijan on helppo perehtyä työn kautta aiheeseen, vaikka ei sitä entuudestaan kovin hyvin tuntisikaan. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja päätutkimusmenetelmät olivat benchmarking eli vertailuanalyysi sekä teemahaastattelut autokaupan edustajalle ja kuluttajille.
Tutkimuksen tavoitteiden mukaisesti tulokset olivat hyvin yleispäteviä ja tavoitteena oli luoda yleisellä tasolla hyödyllistä tietoa yritysten toiminnasta kuluttajille. Haastattelut loivat syvyyttä tutkimukseen sekä näkemyksiä tutkimusaiheeseen julkisesti saatavilla olevan tiedon pohjalta tehdyn benchmarkingin tueksi.