Vaikuttajamarkkinoinnin opas Leasingyhtiölle
Kettunen, Sinituuli (2023)
Kettunen, Sinituuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli uusien ja käytettyjen autojen huoltoleasingpalveluita tarjoava yritys, josta käytettiin alias-nimeä Leasingyhtiö. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kattava vaikuttajamarkkinoinnin opas, jonka pohjalta Leasingyhtiö voi toteuttaa kaupallisen yhteistyön vaikuttajan kanssa. Oppaan oli tarkoitus toimia tavoitteellisen ja strategisen vaikuttajamarkkinoinnin perustana, jota myös muut yritykset voivat hyödyntää.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen luku käsitteli vaikuttajamarkkinointia. Luvussa perehdyttiin muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin määritelmään, vaikuttajien luokitteluun, eri tapoihin tehdä vaikuttajamarkkinointia ja siihen liittyvään lainsäädäntöön. Tietoperustan toisessa luvussa käytiin läpi asiakaskäyttäytymistä, segmentointia, ostopersoonia ja ostopolkua. Teoreettisen viitekehyksen viimeinen luku keskittyi vaikuttajamarkkinoinnin strategiaan. Luvussa käytiin läpi tavoitteiden asettamista, vaikuttajan valintaprosessia, sosiaalisen median kanavia ja vaikuttajamarkkinoinnin mittaamista.
Kehittämismenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua, joka pidettiin markkinointitoimiston asiantuntijalle. Haastattelun tarkoituksena oli saada aiheesta lisää tietoa alan ammattilaiselta, jolla on vaikuttajamarkkinoinnista käytännön kokemusta. Haastattelutyypiksi valikoitui teemahaastattelu, koska keskustelu haluttiin pitää mahdollisimman vapaana.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi visuaalinen vaikuttajamarkkinoinnin opas Leasingyhtiölle. Opas räätälöitiin toimeksiantajan resurssien, tavoitteiden, kohderyhmien ja toiveiden mukaiseksi. Lisäksi oppaassa tarjottiin ratkaisuja sellaisiin haasteisiin, joita Leasingyhtiö oli aiemmin kohdannut tehdessään vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinoinnin oppaaseen kerättiin tärkeimmät nostot teoreettisesta viitekehyksestä ja tietoa sovellettiin käytäntöön. Sen tarkoituksena oli tarjota ideoita, esimerkkejä ja ehdotuksia, joita Leasingyhtiö voi hyödyntää jatkossa. Tavoitteet saavutettiin, sillä toimeksiantaja koki oppaan olevan ratkaisukeskeinen, käytännöllinen ja huolellisesti tehty.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen luku käsitteli vaikuttajamarkkinointia. Luvussa perehdyttiin muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin määritelmään, vaikuttajien luokitteluun, eri tapoihin tehdä vaikuttajamarkkinointia ja siihen liittyvään lainsäädäntöön. Tietoperustan toisessa luvussa käytiin läpi asiakaskäyttäytymistä, segmentointia, ostopersoonia ja ostopolkua. Teoreettisen viitekehyksen viimeinen luku keskittyi vaikuttajamarkkinoinnin strategiaan. Luvussa käytiin läpi tavoitteiden asettamista, vaikuttajan valintaprosessia, sosiaalisen median kanavia ja vaikuttajamarkkinoinnin mittaamista.
Kehittämismenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua, joka pidettiin markkinointitoimiston asiantuntijalle. Haastattelun tarkoituksena oli saada aiheesta lisää tietoa alan ammattilaiselta, jolla on vaikuttajamarkkinoinnista käytännön kokemusta. Haastattelutyypiksi valikoitui teemahaastattelu, koska keskustelu haluttiin pitää mahdollisimman vapaana.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi visuaalinen vaikuttajamarkkinoinnin opas Leasingyhtiölle. Opas räätälöitiin toimeksiantajan resurssien, tavoitteiden, kohderyhmien ja toiveiden mukaiseksi. Lisäksi oppaassa tarjottiin ratkaisuja sellaisiin haasteisiin, joita Leasingyhtiö oli aiemmin kohdannut tehdessään vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinoinnin oppaaseen kerättiin tärkeimmät nostot teoreettisesta viitekehyksestä ja tietoa sovellettiin käytäntöön. Sen tarkoituksena oli tarjota ideoita, esimerkkejä ja ehdotuksia, joita Leasingyhtiö voi hyödyntää jatkossa. Tavoitteet saavutettiin, sillä toimeksiantaja koki oppaan olevan ratkaisukeskeinen, käytännöllinen ja huolellisesti tehty.