Keskipohjalaisten metalliyritysen tilaus-toimitusketjun hallinta
Peltoniemi, Petri (2010)
Peltoniemi, Petri
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221624
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa ja tutkia alueellamme toimivien konepajojen tilaustoimitusketjujen hallintaa, löytää ketjusta kriittiset tekijät ja verrata saatuja tuloksia kirjallisuudessa esitettyihin teorioihin. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin paikallisten yritysten toimenkuvaa, kokoa, konekantaa ym. muita perustietoja ja saatiin kokonaiskuva alueemme metalliyrityksistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta käyttämällä kyselyä, haastatteluja sekä SWOT-analyysiä. Tutkimuksen tuloksena saatiin kriittiset tekijät yrityksien tilaus-toimitusprosesseissa. Näitä tuloksia analysoiden ja verraten eri tilaus-toimitusprosessien aiheesta kirjoitettuihin teorioihin pohjautuen, saatiin esille logistisen prosessin kriittiset tekijät. Tutkimuksen tuotoksena saatiin esille myös kaikkein merkittävimmät ongelmat alueemme metalliyritysten tilaustoimitusketjujen hallinnassa.
Yrityksen tilaus-toimitusketjun prosessien hallinnalla vannistetaan yrityksen resurssien tehokas käyttö, ehkäistään turha pääomien sitoutuminen varastoihin ja pidetään huoli hyvästä asiakaspalvelutasosta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta käyttämällä kyselyä, haastatteluja sekä SWOT-analyysiä. Tutkimuksen tuloksena saatiin kriittiset tekijät yrityksien tilaus-toimitusprosesseissa. Näitä tuloksia analysoiden ja verraten eri tilaus-toimitusprosessien aiheesta kirjoitettuihin teorioihin pohjautuen, saatiin esille logistisen prosessin kriittiset tekijät. Tutkimuksen tuotoksena saatiin esille myös kaikkein merkittävimmät ongelmat alueemme metalliyritysten tilaustoimitusketjujen hallinnassa.
Yrityksen tilaus-toimitusketjun prosessien hallinnalla vannistetaan yrityksen resurssien tehokas käyttö, ehkäistään turha pääomien sitoutuminen varastoihin ja pidetään huoli hyvästä asiakaspalvelutasosta.