Eettisen stressin hallinta vapaaehtoistyössä ukrainalaisten pakolaisten auttamiseksi
Kumpulainen, Niina (2024)
Kumpulainen, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221641
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista eettistä stressiä Suomen Punaisen Ristin Uudenmaan avustuspisteen vapaaehtoistyöntekijät kokevat auttaessaan ukrainalaisia pakolaisia. Lisäksi opinnäytetyö tutki sitä, millaisia vaikutuksia eettisellä stressillä voi olla ja miten sitä voidaan hallita. Eettisellä stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa eettinen ongelma syntyy siitä, kun henkilö tietää, mikä olisi oikea toimintatapa, mutta jostain syystä ei voi toimia sen mukaisesti. Eettinen stressi voi olla osa vapaaehtoistyöntekijän kokemaa kuormitusta ja siksi sen hallinta ja ennaltaehkäisy ovat tärkeä osa vapaaehtoisorganisaation vastuuta eettisen toimintakulttuurin luomisessa.
Laadullisesti toteutetun opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat aikaisemmat tutkimukset eettisen stressin taustatekijöistä ja hallintakeinoista sekä hyvinvoinnin merkityksestä terveydenhuollossa ja vapaaehtoistyön kontekstissa. Aineisto koostui viidelle (n=5) vapaaehtoistyöntekijälle toteutetun teemahaastattelun vastauksista. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia. Haastattelujen jälkeen vapaaehtoistyöntekijät osallistuivat työpajaan, jonka pohjana toimi CEV-malli (Corporate Ethical Virtues Model). Mallin avulla laadittiin eettiset ohjeet vapaaehtoistyöhön eettisen stressin hallinnan näkökulmasta. Eettisten ohjeiden tavoitteena oli vahvistaa eettisesti kestävää vapaaehtoistyön kulttuuria ja edistää keinoja käsitellä eettistä stressiä käytännön vapaaehtoistyössä.
Tutkimuksen tulokset jakautuivat kolmeen yläluokkaan: eettisen stressin kokemukset, eettisen stressin vaikutukset ja eettisen stressin hallintakeinot. Eettisen stressin kokemuksissa korostui tutkittavien kokema yleinen vapaaehtoistyön kuormittavuus. Vapaaehtoistyöntekijät kokivat resurssien olevan liian vähäiset suhteessa autettavien määrään ja lisäävän kuormitusta. Vapaaehtoistyön eettisen stressin vaikutukset psykofyysisiin oireisiin olivat merkittäviä. Tutkimuksen perusteella liian suuri työmäärä ja vähäiset resurssit suhteessa autettavien määrään vaikuttivat olevan yhteydessä vapaaehtoistyöntekijöiden kokemaan fyysiseen ja psyykkiseen uupumukseen. Vapaaehtoisorganisaatiolta saatava tuki ja henkilökohtaiset stressin hallintakeinot olivat keskeisiä tekijöitä vapaaehtoisten eettisen stressin hallinnassa. Organisaatiolta saatava tuki ilmeni vapaaehtoistyöntekijöiden kuvauksissa työn arvostuksena, riittävien resurssien tarjoamisena ja yhteistyön edistämisenä. Hyvinvointia ja eettisen stressin hallintaa tukevia tekijöitä olivat pitkä kokemus vapaaehtoistyöstä, autonomia, arvostuksen tunne tehdystä työstä ja työn palkitsevuus.
Opinnäytteen tulokset antavat suuntaa seuraaville tutkimuksille ja toimenpiteille. Työpajassa luotu CEV-malli tarjosi monipuolisen työkalun vahvistaen eettistä toimintakulttuuria käytännön vapaaehtoistyössä. Mallia on mahdollista laajentaa myös vapaaehtoisjärjestön muihin paikallisosastoihin. Motivaatiotekijöitä ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on tutkittu laajasti sekä vapaaehtoistyössä että terveydenhuollon kontekstissa, mutta eettisen stressin hallinnan tutkimus on vielä vähäistä, mikä osoittaa tarpeen jatkaa tutkimusta tällä osa-alueella. Eettinen stressi tulee tiedostaa myös vapaaehtoistyössä ja sisällyttää vapaaehtoistyöntekijöiden koulutukseen. The aim of the thesis was to investigate the ethical dilemma experienced by volunteer workers at the Finnish Red Cross Uusimaa assistance point while assisting Ukrainian refugees. Additionally, the thesis examined the potential effects of ethical stress and how it can be managed.
Ethical dilemma refers to the experience of burden caused by a problematic situation involving ethical dimensions. When facing an ethical dilemma, an individual knows the right course of action but, for various reasons, cannot act accordingly. Ethical stress can be part of the burden experienced by a volunteer, and therefore, its management and prevention are an important part of the volunteer organization's responsibility in creating an ethical operational culture.
The qualitative thesis relied on previous research on the background factors and coping mechanisms of ethical stress, as well as the significance of well-being in healthcare and volunteer contexts. The data consisted of responses from thematic interviews conducted with five (n=5) volunteer workers and were analyzed using content analysis. After the interviews, the volunteer workers participated in a workshop based on the Corporate Ethical Virtues Model (CEV). Using this model, clear ethical guidelines for volunteer work were formulated from the perspective of ethical stress management. The aim was to strengthen an ethically sustainable volunteer culture and promote methods for handling ethical stress in practical volunteer.
The results of the study were divided into three main categories: experiences of ethical stress, effects of ethical stress, and coping mechanisms. Experiences of ethical stress highlighted the overall demanding nature of volunteer work for the participants. The volunteer workers felt that resources were insufficient relative to the number of people they were assisting, leading to stress. The psychophysical effects of ethical stress on volunteer workers were significant. Based on the study, an excessive workload, and inadequate resources relative to the number of people being assisted were associated with physical and mental exhaustion among volunteer workers. Support from the volunteer organization and personal stress management strategies were crucial factors in managing volunteer workers' ethical stress. Support from the organization manifested as appreciation for the work, providing adequate resources, and promoting collaboration. Factors supporting well-being and ethical stress management included extensive experience in volunteer work, autonomy, a sense of appreciation for the work done, and the rewarding nature of the work.
The results provide direction for future research and actions. The CEV- model created in the workshop offered a versatile tool to strengthen ethical operational culture in practical volunteer work. The use of the model could be expanded to other volunteer organizations as well. While motivational factors and factors influencing well-being have been extensively studied in both volunteer work and healthcare contexts, research on ethical stress management is still limited, indicating the need to continue research in this area. Ethical stress should also be recognized in volunteer work and incorporated into volunteer training.
Laadullisesti toteutetun opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat aikaisemmat tutkimukset eettisen stressin taustatekijöistä ja hallintakeinoista sekä hyvinvoinnin merkityksestä terveydenhuollossa ja vapaaehtoistyön kontekstissa. Aineisto koostui viidelle (n=5) vapaaehtoistyöntekijälle toteutetun teemahaastattelun vastauksista. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia. Haastattelujen jälkeen vapaaehtoistyöntekijät osallistuivat työpajaan, jonka pohjana toimi CEV-malli (Corporate Ethical Virtues Model). Mallin avulla laadittiin eettiset ohjeet vapaaehtoistyöhön eettisen stressin hallinnan näkökulmasta. Eettisten ohjeiden tavoitteena oli vahvistaa eettisesti kestävää vapaaehtoistyön kulttuuria ja edistää keinoja käsitellä eettistä stressiä käytännön vapaaehtoistyössä.
Tutkimuksen tulokset jakautuivat kolmeen yläluokkaan: eettisen stressin kokemukset, eettisen stressin vaikutukset ja eettisen stressin hallintakeinot. Eettisen stressin kokemuksissa korostui tutkittavien kokema yleinen vapaaehtoistyön kuormittavuus. Vapaaehtoistyöntekijät kokivat resurssien olevan liian vähäiset suhteessa autettavien määrään ja lisäävän kuormitusta. Vapaaehtoistyön eettisen stressin vaikutukset psykofyysisiin oireisiin olivat merkittäviä. Tutkimuksen perusteella liian suuri työmäärä ja vähäiset resurssit suhteessa autettavien määrään vaikuttivat olevan yhteydessä vapaaehtoistyöntekijöiden kokemaan fyysiseen ja psyykkiseen uupumukseen. Vapaaehtoisorganisaatiolta saatava tuki ja henkilökohtaiset stressin hallintakeinot olivat keskeisiä tekijöitä vapaaehtoisten eettisen stressin hallinnassa. Organisaatiolta saatava tuki ilmeni vapaaehtoistyöntekijöiden kuvauksissa työn arvostuksena, riittävien resurssien tarjoamisena ja yhteistyön edistämisenä. Hyvinvointia ja eettisen stressin hallintaa tukevia tekijöitä olivat pitkä kokemus vapaaehtoistyöstä, autonomia, arvostuksen tunne tehdystä työstä ja työn palkitsevuus.
Opinnäytteen tulokset antavat suuntaa seuraaville tutkimuksille ja toimenpiteille. Työpajassa luotu CEV-malli tarjosi monipuolisen työkalun vahvistaen eettistä toimintakulttuuria käytännön vapaaehtoistyössä. Mallia on mahdollista laajentaa myös vapaaehtoisjärjestön muihin paikallisosastoihin. Motivaatiotekijöitä ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on tutkittu laajasti sekä vapaaehtoistyössä että terveydenhuollon kontekstissa, mutta eettisen stressin hallinnan tutkimus on vielä vähäistä, mikä osoittaa tarpeen jatkaa tutkimusta tällä osa-alueella. Eettinen stressi tulee tiedostaa myös vapaaehtoistyössä ja sisällyttää vapaaehtoistyöntekijöiden koulutukseen.
Ethical dilemma refers to the experience of burden caused by a problematic situation involving ethical dimensions. When facing an ethical dilemma, an individual knows the right course of action but, for various reasons, cannot act accordingly. Ethical stress can be part of the burden experienced by a volunteer, and therefore, its management and prevention are an important part of the volunteer organization's responsibility in creating an ethical operational culture.
The qualitative thesis relied on previous research on the background factors and coping mechanisms of ethical stress, as well as the significance of well-being in healthcare and volunteer contexts. The data consisted of responses from thematic interviews conducted with five (n=5) volunteer workers and were analyzed using content analysis. After the interviews, the volunteer workers participated in a workshop based on the Corporate Ethical Virtues Model (CEV). Using this model, clear ethical guidelines for volunteer work were formulated from the perspective of ethical stress management. The aim was to strengthen an ethically sustainable volunteer culture and promote methods for handling ethical stress in practical volunteer.
The results of the study were divided into three main categories: experiences of ethical stress, effects of ethical stress, and coping mechanisms. Experiences of ethical stress highlighted the overall demanding nature of volunteer work for the participants. The volunteer workers felt that resources were insufficient relative to the number of people they were assisting, leading to stress. The psychophysical effects of ethical stress on volunteer workers were significant. Based on the study, an excessive workload, and inadequate resources relative to the number of people being assisted were associated with physical and mental exhaustion among volunteer workers. Support from the volunteer organization and personal stress management strategies were crucial factors in managing volunteer workers' ethical stress. Support from the organization manifested as appreciation for the work, providing adequate resources, and promoting collaboration. Factors supporting well-being and ethical stress management included extensive experience in volunteer work, autonomy, a sense of appreciation for the work done, and the rewarding nature of the work.
The results provide direction for future research and actions. The CEV- model created in the workshop offered a versatile tool to strengthen ethical operational culture in practical volunteer work. The use of the model could be expanded to other volunteer organizations as well. While motivational factors and factors influencing well-being have been extensively studied in both volunteer work and healthcare contexts, research on ethical stress management is still limited, indicating the need to continue research in this area. Ethical stress should also be recognized in volunteer work and incorporated into volunteer training.