Opas vertaistukiryhmästä LANEKU:n erityislasten vanhemmille
Virolainen, Aino; Ahola, Hanna (2023)
Virolainen, Aino
Ahola, Hanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221645
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida opas vertaistukiryhmän järjestämisestä erityislasten vanhemmille. Tavoitteena oli tarjota toimeksiantajana olevalle organisaatiolle tietoa vertaistukiryhmästä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Varsinais-Suomen hyvinvointialueen vaativien vammaispalveluiden kuntoutuskeskuksen lasten ja nuorten neuropsykiatrinen tutkimus- ja kuntoutusyksikkö (LANEKU). Oppaan mukaisesti toteutetun ryhmän tavoitteena on tarjota erityislasten vanhemmille vertaistukea arjen haasteisiin sekä jakaa tietoa ja herättää yhteistä keskustelua teemoitettujen ammattilaisluentojen avulla. Kehittämistehtävänä oli rakentaa, haastattelujen ja tutkimustiedon pohjalta, hyvä toimintamalli ryhmästä. Vertaistukiryhmän toimintamallista tehtiin opas, jonka pohjalta työelämäkumppani voi jatkossa toteuttaa ryhmiä.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin kehittämistyön olennaisiin teemoihin eli vertaistukeen, kehitysvammaan, neuropsykiatrisiin häiriöihin sekä ryhmän ohjaamiseen. Näiden lisäksi tietoperustassa tuodaan esille vertaistukiryhmän tapaamisten teemoista aiheita kommunikaatio ja vuorovaikutus sekä ryhmässä käytettävistä menetelmistä. Tietoperustassa hyödynnettiin laadukasta ammattikirjallisuutta sekä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä sovellettiin teemahaastatteluja sekä benchmarking-analyysiä. Näiden menetelmien valinta perustui tavoitteeseen tuoda kehittämistyöhön monipuolista asiakaslähtöistä näkökulmaa. Teemahaastattelujen avulla pyrittiin syventymään keskeisiin aihealueisiin ja kartoittamaan sidosryhmien näkemyksiä sekä odotuksia kehittämistyön suhteen. Benchmarkingin tarkoituksena oli pyrkiä tarkastelemaan laajempaa toimintaympäristöä ja kartoittamaan sellaisia käytäntöjä, joita muissa vastaavissa konteksteissa oli jo menestyksekkäästi hyödynnetty. Yhteisvaikutuksena teemahaastattelujen ja benchmarkingin avulla pyrittiin luomaan kattava kuva sekä asiakaslähtöisestä näkökulmasta että laajemmasta toimintaympäristöstä, mikä antoi perustan kehittämistyölle ja parhaiden käytäntöjen integroimiselle osaksi tutkittavan aiheen kokonaisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opas vertaistukiryhmämallista, jota työelämäkumppani voi hyödyntää jatkossa ryhmiä järjestäessään. Vertaistukiryhmämalli on luotu yhdistelemällä eri menetelmiä. Oppaan tavoitteena oli tarjota erityislasten vanhemmille mahdollisuus vertaistukeen sekä luoda osastolle toimiva malli, jotta ryhmää voidaan järjestää matalalla kynnyksellä ja näin ollen tarjota vertaistukea mahdollisimman monelle. Kehittämistehtävän arvioinnissa käytetään arviointilomaketta, jonka yksikön työntekijät täyttävät oppaasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin kehittämistyön olennaisiin teemoihin eli vertaistukeen, kehitysvammaan, neuropsykiatrisiin häiriöihin sekä ryhmän ohjaamiseen. Näiden lisäksi tietoperustassa tuodaan esille vertaistukiryhmän tapaamisten teemoista aiheita kommunikaatio ja vuorovaikutus sekä ryhmässä käytettävistä menetelmistä. Tietoperustassa hyödynnettiin laadukasta ammattikirjallisuutta sekä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä sovellettiin teemahaastatteluja sekä benchmarking-analyysiä. Näiden menetelmien valinta perustui tavoitteeseen tuoda kehittämistyöhön monipuolista asiakaslähtöistä näkökulmaa. Teemahaastattelujen avulla pyrittiin syventymään keskeisiin aihealueisiin ja kartoittamaan sidosryhmien näkemyksiä sekä odotuksia kehittämistyön suhteen. Benchmarkingin tarkoituksena oli pyrkiä tarkastelemaan laajempaa toimintaympäristöä ja kartoittamaan sellaisia käytäntöjä, joita muissa vastaavissa konteksteissa oli jo menestyksekkäästi hyödynnetty. Yhteisvaikutuksena teemahaastattelujen ja benchmarkingin avulla pyrittiin luomaan kattava kuva sekä asiakaslähtöisestä näkökulmasta että laajemmasta toimintaympäristöstä, mikä antoi perustan kehittämistyölle ja parhaiden käytäntöjen integroimiselle osaksi tutkittavan aiheen kokonaisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opas vertaistukiryhmämallista, jota työelämäkumppani voi hyödyntää jatkossa ryhmiä järjestäessään. Vertaistukiryhmämalli on luotu yhdistelemällä eri menetelmiä. Oppaan tavoitteena oli tarjota erityislasten vanhemmille mahdollisuus vertaistukeen sekä luoda osastolle toimiva malli, jotta ryhmää voidaan järjestää matalalla kynnyksellä ja näin ollen tarjota vertaistukea mahdollisimman monelle. Kehittämistehtävän arvioinnissa käytetään arviointilomaketta, jonka yksikön työntekijät täyttävät oppaasta.