Terapeuttinen harjoittelu ja lajiominaisuuksien kehittyminen salibandyjunioreilla : video-opas 11-12-vuotiaiden valmentajille
Robertsson, Henna; Talka, Susanna (2024)
Robertsson, Henna
Talka, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251840
Tiivistelmä
Salibandyssä vaaditaan monipuolisia lajiominaisuuksia, kuten nopeustaitavuutta ja perusmotoristen taitojen hallintaa. Terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia näihin ominaisuuksiin on tutkittu vähän. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kolmen kuukauden terapeuttinen harjoittelu vaikuttaa salibandyjuniorin ketteryys-, kimmoisuus-, 5 metrin ja 20 metrin nopeustuloksiin. Yhteistyökumppanina toimi KoPa juniorit R.Y ja heidän 11–13-vuotiaiden salibandyjoukkue. Kehittämistehtävänä joukkueen valmentajien käyttöön tuotettiin video-opas pohjautuen terapeuttiseen harjoitteluun.
Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä interventiotutkimuksena, jossa oli käytössä koe- ja kontrolliryhmä. Interventioaika oli 11 viikkoa, jonka aikana koeryhmä suoritti heille annettua harjoitusohjelmaa vähintään yhden kerran viikossa. Harjoitusohjelma piti sisällään juoksu-, tasapaino-, plyometria-, voima- ja liikkuvuusosiot, joita tehtiin osana alkulämmittelyä. Koe- ja kontrolliryhmille suoritettiin alku- ja loppumittaukset, joissa lajiominaisuuksia mitattiin fyysisin testein. Laadullista aineistoa kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka selvitti video-oppaan käytettävyyttä ja harjoitusohjelman toimivuutta. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen ja tilastollisen merkitsevyyden rajaksi asetettiin p<0,05.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei terapeuttisella harjoittelulla ole vaikutusta lajiominaisuuksien kehittymiseen (p>0,05). Kyselylomakkeen perusteella valmentajat kokivat harjoitusohjelman kuitenkin hyödyllisenä työkaluna osana valmennusta.
Opinnäytetyön harjoitusohjelman vaikuttavuus lajiominaisuuksien paranemiseen on vähäinen. Aiempi tutkimustulos osoittaa terapeuttisen harjoittelun vaikuttavuuden esimerkiksi loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn, minkä vuoksi video-oppaan harjoitusohjelman toteuttaminen tulevaisuudessa voi olla perusteltua. Tämän tutkimuksen perusteella lisätutkimusta tarvitaan terapeuttisen harjoittelun vaikuttavuudesta tarkemmin yksittäisen lajiominaisuuden, kuten ketteryyden osalta.
Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä interventiotutkimuksena, jossa oli käytössä koe- ja kontrolliryhmä. Interventioaika oli 11 viikkoa, jonka aikana koeryhmä suoritti heille annettua harjoitusohjelmaa vähintään yhden kerran viikossa. Harjoitusohjelma piti sisällään juoksu-, tasapaino-, plyometria-, voima- ja liikkuvuusosiot, joita tehtiin osana alkulämmittelyä. Koe- ja kontrolliryhmille suoritettiin alku- ja loppumittaukset, joissa lajiominaisuuksia mitattiin fyysisin testein. Laadullista aineistoa kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka selvitti video-oppaan käytettävyyttä ja harjoitusohjelman toimivuutta. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen ja tilastollisen merkitsevyyden rajaksi asetettiin p<0,05.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei terapeuttisella harjoittelulla ole vaikutusta lajiominaisuuksien kehittymiseen (p>0,05). Kyselylomakkeen perusteella valmentajat kokivat harjoitusohjelman kuitenkin hyödyllisenä työkaluna osana valmennusta.
Opinnäytetyön harjoitusohjelman vaikuttavuus lajiominaisuuksien paranemiseen on vähäinen. Aiempi tutkimustulos osoittaa terapeuttisen harjoittelun vaikuttavuuden esimerkiksi loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn, minkä vuoksi video-oppaan harjoitusohjelman toteuttaminen tulevaisuudessa voi olla perusteltua. Tämän tutkimuksen perusteella lisätutkimusta tarvitaan terapeuttisen harjoittelun vaikuttavuudesta tarkemmin yksittäisen lajiominaisuuden, kuten ketteryyden osalta.