Koulupsyykkarit osaltaan tukemassa lasten- ja nuorten hyvinvointia
Niemi, Anu (2014)
Niemi, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415218
Tiivistelmä
Kouvolan kaupungilla työskentelee yhdeksän koulupsyykkaria. Nämä psyykkarit ovat koulutukseltaan sairaanhoitajia, joilla on vahva psykiatrinen osaaminen ja kokemus. Psyykkarit työskentelevät kouvolalaisissa peruskouluissa lasten ja nuorten omissa toimintaympäristöissä. Psyykkarit ovat osana moniammatillisia työryhmiä ja kokevat olevansa mielenterveyden ammattilaisia koulumaailmassa. Koulupsyykkarit saatiin Kouvolaan Kaste-hankkeen ja Lapsen ääni- osaohjelman myötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen merkitys Kouvolan kaupungissa toimivilla koulupsyykkareilla on kaupungin kouluikäisten lasten ja nuorten hyvinvointiin. Tarkoituksena on kerätä tietoa psyykkareiden palvelua käyttäneiden alakouluikäisten lasten vanhempien ja yläkouluikäisten nuorten näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on myös tutustua koulupsyykkareiden työhön; saada kuvaa, mitä he tekevät, minkälainen rooli ja paikka heillä on Kouvolan kaupungin peruskouluorganisaatiossa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat puolistrukturoidut haastattelut yläkouluikäisille nuorille sekä kyselylomakkeet alakouluikäisten lasten vanhemmille. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta ja kyselylomakkeisiin vastasi 11 vanhempaa. Tutkimusaineisto analysoitiin soveltaen sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyön keskeisiksi tuloksiksi muodostuivat psyykkareiden antaman palvelun saatavuus, moninaisuus ja työn merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta. Psyykkareiden antama palvelu koettiin helposti saatavaksi, lähestyttäväksi ja leimaamattomaksi palveluksi. Psyykkareiden työ koettiin myös toimivaksi väyläksi kodin ja koulun välille. Psyykkarit nähtiin mielenterveyden edistäjinä, luotettavina ulkopuolisina aikuisina ja merkittävinä tukijoina kouluun liittyvissä asioissa. Nuoret, lapset ja heidän vanhemmat olivat saaneet psyykkareilta apua ja tukea arjessa selviytymiseen. Psyykkareiden ammattitaitoa arvostettiin ja heidän työlle toivottiin jatkuvuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen merkitys Kouvolan kaupungissa toimivilla koulupsyykkareilla on kaupungin kouluikäisten lasten ja nuorten hyvinvointiin. Tarkoituksena on kerätä tietoa psyykkareiden palvelua käyttäneiden alakouluikäisten lasten vanhempien ja yläkouluikäisten nuorten näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on myös tutustua koulupsyykkareiden työhön; saada kuvaa, mitä he tekevät, minkälainen rooli ja paikka heillä on Kouvolan kaupungin peruskouluorganisaatiossa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat puolistrukturoidut haastattelut yläkouluikäisille nuorille sekä kyselylomakkeet alakouluikäisten lasten vanhemmille. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta ja kyselylomakkeisiin vastasi 11 vanhempaa. Tutkimusaineisto analysoitiin soveltaen sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyön keskeisiksi tuloksiksi muodostuivat psyykkareiden antaman palvelun saatavuus, moninaisuus ja työn merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta. Psyykkareiden antama palvelu koettiin helposti saatavaksi, lähestyttäväksi ja leimaamattomaksi palveluksi. Psyykkareiden työ koettiin myös toimivaksi väyläksi kodin ja koulun välille. Psyykkarit nähtiin mielenterveyden edistäjinä, luotettavina ulkopuolisina aikuisina ja merkittävinä tukijoina kouluun liittyvissä asioissa. Nuoret, lapset ja heidän vanhemmat olivat saaneet psyykkareilta apua ja tukea arjessa selviytymiseen. Psyykkareiden ammattitaitoa arvostettiin ja heidän työlle toivottiin jatkuvuutta.