Taitavat nuoret Torkinmäellä : ennaltaehkäisevä pajatoiminta koulussa varhaisnuoren psykososiaalisen kasvun tukijana
Haapakoski, Anu (2010)
Haapakoski, Anu
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292122
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida ennaltaehkäisevää pajatoimintaa Kokkolan Torkinmäen koulun kuudesluokkalaisille oppilaille. Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa kuudesluokkalaisten oppilaiden minäkuvaa ja tukea vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa toiminnan kautta. Pajatoiminnan teemat ja tavoitteet suunniteltiin vastaamaan projektin päätavoitteita, jotka olivat lähtöisin Kokkolan Ensi- ja turvakodin Taitavat Nuoret -projektista.
Projektin toiminnallinen osuus toteutettiin työharjoittelujakson aikana ja toimintaan osallistui yhteensä 48 oppilasta. Pajatoiminnan teemoja olivat minäkuvan vahvistaminen, sosiaaliset vuorovaikutustaidot sekä lapsen oikeudet ja velvollisuudet. Työmenetelminä projektiopinnäytetyössä käytettiin havainnointia, projektipäiväkirjaa sekä kyselyjä.
Projektiopinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee ennaltaehkäisevää työtä koulussa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta korostaen sosiaalista oppimista ja innostamista. Taustalla on konstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa huomioidaan oppijan omat kokemukset.
Vuorovaikutuksen roolia oppimisessa pidetään tärkeänä. Projektiopinnäytetyössä varhaisnuoren kasvua tarkastellaan kokonaisvaltaisesti vauvaiästä murrosikään saakka.
Projektin kokemusten ja kyselylomakkeiden tulosten perusteella johtopäätöksenä voidaan todeta, että pajatoiminnalla oli merkitystä oppilaiden psykososiaalisen kasvun ja kehityksen tukemisessa. Pajatoiminta tuki sille asetettuja tavoitteita. Pajatoiminnalla huomattiin olevan vaikutuksia oppilaiden vuorovaikutustaitoihin ja harjoitteet tukivat minän kasvua positiivisella tavalla.
Projektin toiminnallinen osuus toteutettiin työharjoittelujakson aikana ja toimintaan osallistui yhteensä 48 oppilasta. Pajatoiminnan teemoja olivat minäkuvan vahvistaminen, sosiaaliset vuorovaikutustaidot sekä lapsen oikeudet ja velvollisuudet. Työmenetelminä projektiopinnäytetyössä käytettiin havainnointia, projektipäiväkirjaa sekä kyselyjä.
Projektiopinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee ennaltaehkäisevää työtä koulussa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta korostaen sosiaalista oppimista ja innostamista. Taustalla on konstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa huomioidaan oppijan omat kokemukset.
Vuorovaikutuksen roolia oppimisessa pidetään tärkeänä. Projektiopinnäytetyössä varhaisnuoren kasvua tarkastellaan kokonaisvaltaisesti vauvaiästä murrosikään saakka.
Projektin kokemusten ja kyselylomakkeiden tulosten perusteella johtopäätöksenä voidaan todeta, että pajatoiminnalla oli merkitystä oppilaiden psykososiaalisen kasvun ja kehityksen tukemisessa. Pajatoiminta tuki sille asetettuja tavoitteita. Pajatoiminnalla huomattiin olevan vaikutuksia oppilaiden vuorovaikutustaitoihin ja harjoitteet tukivat minän kasvua positiivisella tavalla.