Tutkimus vapaaehtoisen eläkesäästämisen myyntiprosessin kehittämiseksi : Tapiola-ryhmä
Trenn, Anita (2010)
Trenn, Anita
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Tapiola on 153 -vuotias suomalainen keskinäinen yhtiöryhmä. Asiakkaidensa omistaman Tapiolan toiminta-ajatus on tuottaa asiakkailleen etuja sekä kestäviä hyvinvoinnin ja menestyksen ratkaisuja. Tapiola tarjoaa asiakkailleen vakuutus-, pankki-, säästöja sijoittajapalveluja.
Opinnäytetyössä tutkittiin vapaaehtoisen eläkesäästämisen myyntiprosessia Tapiolassa. Tutkimusta varten haastateltiin Keski-Pohjanmaan alueen henkilökuntaa ja vakuutusedustajia. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemat rakennettiin myyntiprosessin vaiheita noudattaen. Haastattelutulosten perusteella saatiin tietoa myyntiprosessin hallinnasta, sekä kehitysideoita myyntiprosessin sujuvuuden parantamiseksi.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tuote- ja myyntikoulutuksen järjestäminen säännöllisesti lisää myyjien motivaatiota ja ylläpitää sekä kehittää osaamisen tasoa. Haastatteluissa löydettin myyntiprosessin hallinnasta kehitettäviä osa-alueita. Kehitettävät osa-alueet liittyivät tarpeen luomiseen, oma-aloitteisuuteen ja vastaväitteiden käsittelyyn. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2009, jolloin valmisteilla oleva lakimuutos aiheutti epävarmuutta. On aiheellista, että 1.1.2010 voimaan astuneiden lakimuutosten aiheuttamat muutokset vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen käydään läpi.
Opinnäytetyössä tutkittiin vapaaehtoisen eläkesäästämisen myyntiprosessia Tapiolassa. Tutkimusta varten haastateltiin Keski-Pohjanmaan alueen henkilökuntaa ja vakuutusedustajia. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemat rakennettiin myyntiprosessin vaiheita noudattaen. Haastattelutulosten perusteella saatiin tietoa myyntiprosessin hallinnasta, sekä kehitysideoita myyntiprosessin sujuvuuden parantamiseksi.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tuote- ja myyntikoulutuksen järjestäminen säännöllisesti lisää myyjien motivaatiota ja ylläpitää sekä kehittää osaamisen tasoa. Haastatteluissa löydettin myyntiprosessin hallinnasta kehitettäviä osa-alueita. Kehitettävät osa-alueet liittyivät tarpeen luomiseen, oma-aloitteisuuteen ja vastaväitteiden käsittelyyn. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2009, jolloin valmisteilla oleva lakimuutos aiheutti epävarmuutta. On aiheellista, että 1.1.2010 voimaan astuneiden lakimuutosten aiheuttamat muutokset vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen käydään läpi.