Sosiaalialan osaamisen kompetenssit verkkososionomien näkökulmasta
Sågfors, Anette (2024)
Sågfors, Anette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Laurea-ammattikorkeakoululle uutta tietoa siitä, miten Laurea-ammattikorkeakoulun verkkososionomi tutkintokoulutuksesta vuosina 2018–2021 valmistuneet opiskelijat, kokivat sosionomin kompetenssien toteutuneen omissa sosionomitutkintokoulutuksissaan. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli vuonna 2018 verkkososionomitutkinnon aloittaneet opiskelijat. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkkokyselyn muodossa sitä, miten valmistuneet verkkososionomi opiskelijat arvioivat oman sosionomitutkintokoulutuksen vastaavan tämän päivän sosiaalialan kompetensseja. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten valmistuneet verkkososionomiopiskelijat kokevat sosiaalialan osaamisen kompetenssien toteutuneen sosionomitutkintokoulutuksessa?
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tutkimuksen liittyviin aihepiireihin ja teemoihin. Tietoperustassa kartoitettiin aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia, sosiaalialan ammattikorkeakoulututkintoa yleisesti, sekä sosionomitutkintoa Laurea-ammattikorkeakoulussa. Viimeisenä tietoperustassa avattiin sosiaalialan kompetensseja kokonaisuudessaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn muodossa, joka lähetettiin 64 entiselle verkkososionomiopiskelijalle. Tutkimustyö koostui sekä määrällisestä- että laadullisesta tutkimusmenetelmästä. Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms-verkkopalvelun avulla ja analysoitiin sovelluksen muodostamien kuvioiden sekä Excel sovelluksen avulla. Kyselyyn vastasi 13 valmistunutta verkkososionomiopiskelijaa.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että valmistuneet verkkososionomit kokivat tämän päivän sosiaalialan osaamisen kompetenssien toteutuneen pääsääntöisesti hyvin heidän saamissaan sosionomitutkinnoissa. Sosiaalialan eettinen osaamisen kompetenssi arvioitiin toteutuneen parhaiten valmistuneiden verkkososionomien sosionomitutkinnoissa. Heikoimmaksi koettiin toteutuneen työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen. Entiset opiskelijat kokivat sosionomitutkintoon sisältyneiden harjoitteluiden tukeneen hyvin kompetenssien kehittymistä. Vaikka vastaajien saama sosionomitutkinto toteutettiin verkkovälitteisesti, kokivat opiskelijat käytännöllisyyden sekä työelämään kytkeytyvien opetustapojen tärkeiksi asioiksi tulevaisuuden sosionomitutkinnoissa. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun tutkintokoulutuksen kehittämiseen sekä sosiaalialan osaamisen kompetenssien arviointiin
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tutkimuksen liittyviin aihepiireihin ja teemoihin. Tietoperustassa kartoitettiin aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia, sosiaalialan ammattikorkeakoulututkintoa yleisesti, sekä sosionomitutkintoa Laurea-ammattikorkeakoulussa. Viimeisenä tietoperustassa avattiin sosiaalialan kompetensseja kokonaisuudessaan. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn muodossa, joka lähetettiin 64 entiselle verkkososionomiopiskelijalle. Tutkimustyö koostui sekä määrällisestä- että laadullisesta tutkimusmenetelmästä. Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms-verkkopalvelun avulla ja analysoitiin sovelluksen muodostamien kuvioiden sekä Excel sovelluksen avulla. Kyselyyn vastasi 13 valmistunutta verkkososionomiopiskelijaa.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että valmistuneet verkkososionomit kokivat tämän päivän sosiaalialan osaamisen kompetenssien toteutuneen pääsääntöisesti hyvin heidän saamissaan sosionomitutkinnoissa. Sosiaalialan eettinen osaamisen kompetenssi arvioitiin toteutuneen parhaiten valmistuneiden verkkososionomien sosionomitutkinnoissa. Heikoimmaksi koettiin toteutuneen työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen. Entiset opiskelijat kokivat sosionomitutkintoon sisältyneiden harjoitteluiden tukeneen hyvin kompetenssien kehittymistä. Vaikka vastaajien saama sosionomitutkinto toteutettiin verkkovälitteisesti, kokivat opiskelijat käytännöllisyyden sekä työelämään kytkeytyvien opetustapojen tärkeiksi asioiksi tulevaisuuden sosionomitutkinnoissa. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun tutkintokoulutuksen kehittämiseen sekä sosiaalialan osaamisen kompetenssien arviointiin