Keinoja ahdistuksen nujertamiseen -omahoito-opas
Lairi, Elisa; Al-Asadi, Asawer (2024)
Lairi, Elisa
Al-Asadi, Asawer
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012392
Tiivistelmä
Erilaisissa lähteissä todetaan ja myös nuorten parissa työskentelyn kokemusten mukaan nuorilla on vähän käsitteitä, joilla kuvailla omaa kokemusta olotilastaan. Nuoren on erityisen vaikea kuvailla ahdistuksen oireita sanallisesti ja ymmärtää, miksi ahdistaa. Nuorilla ei useinkaan ole tarpeeksi tietämystä ahdistuksen hallintakeinoista, jolloin nuori saattaa ahdistuksen vallassa käyttäytyä esimerkiksi aggressiivisesti tai itsetuhoisesti.
Näiden syiden takia ahdistuneisuushäiriöiden varhainen tunnistaminen ja tutkimusnäyttöön perustuva hoito ovat tärkeitä. Näin voidaan vähentää nuoren kärsimystä ja toimintakyvyn heikkenemistä. Oireet palaavat yleensä lääkehoidon lopettamisen jälkeen, mutta jos yhdistetään lääkehoitoa ja psykoterapia, saadaan parempi hoitovaste.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas ahdistuneille nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville. Opinnäytetyön tavoitteena on se, että yhteistyökumppani saa materiaalia, jonka avulla se voi kehittää nuorten ahdistusoireilun omahoitoa. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö käsittelee ahdistusta yleisesti, yleisempiä ahdistushäiriötä, nuorten tyypillisimpiä ahdistusoireita ja hyväksi todettuja omahoitomenetelmiä. Osana opinnäytetyötä tuotettiin videon muodossa tehty omahoito-opas ahdistuksesta sekä sen omahoitomenetelmistä SOS-Lapsikylän jälkihuollon 18–25-vuotiaille nuorille. Oppaan sisällöstä tehtiin helposti ymmärrettävä ja selkeä. Tätä omahoito -opasta voidaan hyödyntää myös sairaanhoitajan ja nuoren välisten keskustelujen tukena.
Tärkeimmiksi ahdistusta helpottaviksi itsehoidon muodoiksi on omahoito-ohjelmissa todettu riittävä lepo, laadukas uni, liikunta ja rentoutuminen. Nuorten ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa on tärkeää myös tukea nuorten kehitystä ja tehdä yhteistyötä nuorten lähipiirin kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että nuoret voivat lievittää ahdistustaan hyvillä lääkkeettömillä omahoitomenetelmillä, mutta lisäksi tarvitaan aikuisen ohjausta.
Näiden syiden takia ahdistuneisuushäiriöiden varhainen tunnistaminen ja tutkimusnäyttöön perustuva hoito ovat tärkeitä. Näin voidaan vähentää nuoren kärsimystä ja toimintakyvyn heikkenemistä. Oireet palaavat yleensä lääkehoidon lopettamisen jälkeen, mutta jos yhdistetään lääkehoitoa ja psykoterapia, saadaan parempi hoitovaste.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas ahdistuneille nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville. Opinnäytetyön tavoitteena on se, että yhteistyökumppani saa materiaalia, jonka avulla se voi kehittää nuorten ahdistusoireilun omahoitoa. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö käsittelee ahdistusta yleisesti, yleisempiä ahdistushäiriötä, nuorten tyypillisimpiä ahdistusoireita ja hyväksi todettuja omahoitomenetelmiä. Osana opinnäytetyötä tuotettiin videon muodossa tehty omahoito-opas ahdistuksesta sekä sen omahoitomenetelmistä SOS-Lapsikylän jälkihuollon 18–25-vuotiaille nuorille. Oppaan sisällöstä tehtiin helposti ymmärrettävä ja selkeä. Tätä omahoito -opasta voidaan hyödyntää myös sairaanhoitajan ja nuoren välisten keskustelujen tukena.
Tärkeimmiksi ahdistusta helpottaviksi itsehoidon muodoiksi on omahoito-ohjelmissa todettu riittävä lepo, laadukas uni, liikunta ja rentoutuminen. Nuorten ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa on tärkeää myös tukea nuorten kehitystä ja tehdä yhteistyötä nuorten lähipiirin kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että nuoret voivat lievittää ahdistustaan hyvillä lääkkeettömillä omahoitomenetelmillä, mutta lisäksi tarvitaan aikuisen ohjausta.
