LABlanssi-hankkeen vaikutus ensihoitajaopiskelijoiden osaamistasoon ja sen kehitykseen hoitotason harjoittelujaksolla : opiskelijan itsearviointi- ja kyselylomake
Mattila, Lauri; Mehto, Elsa (2023)
Mattila, Lauri
Mehto, Elsa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402032460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402032460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ensihoitajaopiskelijan osaamistasoa mittaava itsearviointilomake ja LABlanssi-harjoittelujaksoa koskeva palautekysely.
Osaamistasoa mittaavan osion kysymykset perustuvat Duodecimin Ensihoito-oppaaseen ja valtakunnallisiin ensihoitajan osaamisvaatimuksiin. Lisäksi kysymysten valinnassa hyödynnettiin aikaisempia tutkimuksia ensihoitajien osaamisen arvioinnista.
LABlanssi-harjoittelujakson palautekyselylomake suunniteltiin LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija ja LABlanssi-hankkeen projektipäällikön Kaisa Seppäsen teemahaastattelun pohjalta. Palautekyselylomakkeen tarkoituksena oli kerätä palautetta LABlanssi-harjoittelujaksosta, ohjaamisen tasosta, sekä kuinka hyödylliseksi opiskelija koki harjoittelujakson.
Kyselylomakkeessa käytettiin Likertin asteikkoa sekä Bloomin taksonomiaa mukailevia tasokuvauksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kyselylomake, jota voidaan käyttää LABlanssi-hankkeen päättymiseen saakka sekä tulevaisuudessa kehittämään LAB-ammattikorkeakoulun ensihoitajakoulutusta.
Osaamistasoa mittaavan osion kysymykset perustuvat Duodecimin Ensihoito-oppaaseen ja valtakunnallisiin ensihoitajan osaamisvaatimuksiin. Lisäksi kysymysten valinnassa hyödynnettiin aikaisempia tutkimuksia ensihoitajien osaamisen arvioinnista.
LABlanssi-harjoittelujakson palautekyselylomake suunniteltiin LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija ja LABlanssi-hankkeen projektipäällikön Kaisa Seppäsen teemahaastattelun pohjalta. Palautekyselylomakkeen tarkoituksena oli kerätä palautetta LABlanssi-harjoittelujaksosta, ohjaamisen tasosta, sekä kuinka hyödylliseksi opiskelija koki harjoittelujakson.
Kyselylomakkeessa käytettiin Likertin asteikkoa sekä Bloomin taksonomiaa mukailevia tasokuvauksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kyselylomake, jota voidaan käyttää LABlanssi-hankkeen päättymiseen saakka sekä tulevaisuudessa kehittämään LAB-ammattikorkeakoulun ensihoitajakoulutusta.