Säveltä päin! : improvisointi ja säveltäminen soitonopetuksen tukena
Konttinen, Jonna (2023)
Konttinen, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082688
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin improvisoinnin ja säveltämisen vaikutusta osana soitonopetusta. Soitonopetusta voidaan tukea useilla eri menetelmillä ja työkaluilla. Improvisointi ja säveltäminen soitonopetuksen tukena on yksi tapa lisätä musiikinopetukseen sekä vaihtelevuutta että mielekkyyttä. Lisäksi
improvisointi ja säveltäminen antavat uusia näkökulmia ja työkaluja jo totuttuihin työskentelymenetelmiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostin kautta toteutettua puolistrukturoitua haastattelua, johon vastattiin anonyymisti. Haastateltavia oli viisi (5). Vastaajat olivat eri asteen musiikkioppilaitosten eri instrumenttien soitonopetuksen opettajia, jotka toimivat eri puolilla Suomea.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että improvisoinnin ja säveltämisen käyttäminen osana soitonopetusta tuo sekä opettajalle että oppilaalle mielekkyyttä ja vaihtelevuutta tuntien sisältöön. Opettajat pitävät sitä tärkeänä ja hyvänä opettamisen työkaluna. Oppilaille improvisoinnin ja säveltämisen opetuksesta on hyötyä musiikillisessa kehittymisessä sekä muissakin elämässä tarvittavien vahvuuksien tukemista edistävissä asioissa.
improvisointi ja säveltäminen antavat uusia näkökulmia ja työkaluja jo totuttuihin työskentelymenetelmiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostin kautta toteutettua puolistrukturoitua haastattelua, johon vastattiin anonyymisti. Haastateltavia oli viisi (5). Vastaajat olivat eri asteen musiikkioppilaitosten eri instrumenttien soitonopetuksen opettajia, jotka toimivat eri puolilla Suomea.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että improvisoinnin ja säveltämisen käyttäminen osana soitonopetusta tuo sekä opettajalle että oppilaalle mielekkyyttä ja vaihtelevuutta tuntien sisältöön. Opettajat pitävät sitä tärkeänä ja hyvänä opettamisen työkaluna. Oppilaille improvisoinnin ja säveltämisen opetuksesta on hyötyä musiikillisessa kehittymisessä sekä muissakin elämässä tarvittavien vahvuuksien tukemista edistävissä asioissa.