Työajanseurantajärjestelmän käyttöönottoprosessin kehittäminen tilitoimistossa
Piipari, Hanna (2024)
Piipari, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122830
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työajanseurantajärjestelmä Y:n käyttöönottoprosessia tilitoimisto X:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää järjestelmän käyttöönotosta selkeä prosessimalli sekä asiakaspolku. Hyvin suunnitellun ja dokumentoidun käyttöönottomallin tarkoituksena on tehostaa järjestelmän käyttöönottoprosessia ja auttaa tilitoimistoa saavuttumaan säästöjä käytettyyn työaikaan. Asiakkaalle taas pyritään tuottamaan parempi asiakaskokemus, kun käyttöönottoprosessi toimii mutkattomasti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakaskokemusta yritysten välisessä liiketoiminnassa, asiakaspolkua ja sen rakentamista sekä service blueprint-mallia. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kehittämistutkimuksena laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla tilitoimisto X:n edustajia. Lisäksi asiakasyritysten edustajia haastateltiin sähköpostitse. Kerätty aineisto käsiteltiin teoriasidonnaisen aineiston analyysin avulla.
Kehittämistutkimuksen konkreettisina lopputuloksina analysoidun aineiston perusteella muodostettiin työajanseurantajärjestelmä Y:n käyttöönottoprosessin asiakaspolku, service blueprint-prosessimalli sekä käyttöönottolomake. Näiden työkalujen avulla selkeytetään käyttöönottoprosessin etenemistä sekä pyritään parantamaan tiedonkulkua ja käyttöönottoprosessia varten tarvittavien asiakastietojen oikeellisuutta prosessin aikana. Sitä kautta pystytään parantamaan käyttöönottoprosessin sujuvuutta ja tuottamaan parempi asiakaskokemus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakaskokemusta yritysten välisessä liiketoiminnassa, asiakaspolkua ja sen rakentamista sekä service blueprint-mallia. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kehittämistutkimuksena laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla tilitoimisto X:n edustajia. Lisäksi asiakasyritysten edustajia haastateltiin sähköpostitse. Kerätty aineisto käsiteltiin teoriasidonnaisen aineiston analyysin avulla.
Kehittämistutkimuksen konkreettisina lopputuloksina analysoidun aineiston perusteella muodostettiin työajanseurantajärjestelmä Y:n käyttöönottoprosessin asiakaspolku, service blueprint-prosessimalli sekä käyttöönottolomake. Näiden työkalujen avulla selkeytetään käyttöönottoprosessin etenemistä sekä pyritään parantamaan tiedonkulkua ja käyttöönottoprosessia varten tarvittavien asiakastietojen oikeellisuutta prosessin aikana. Sitä kautta pystytään parantamaan käyttöönottoprosessin sujuvuutta ja tuottamaan parempi asiakaskokemus.