Asiakaspolun vaiheet : Asiakaspolun kohtaamispisteet Adapteo Finlandille
Ketonen, Pia (2024)
Ketonen, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402153019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402153019
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakaspolun vaiheita ja niiden merkityksiä. Tutkimus alkoi asiakaspolun kohtaamispisteiden tunnistamisesta. Tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat käyvät läpi päätöksentekoprosessin ja miten toimeksiantaja Adapteo Finland voi parantaa näitä vaiheita.
Opinnäytetyössä analysoitiin asiakaspolun vaiheita ja niiden vaikutusta asiakkaan ostoaikeisiin ja pitkäaikaiseen sitoutumiseen yritykseen. Tämä tieto oli hyödyllistä tuotekehityksen, markkinoinnin ja myynnin parissa työskenteleville.
Asiakaspolku käsittää asiakkaan matkan ensimmäisestä kiinnostuksesta tilatarpeeseen aina ostopäätökseen ja sen jälkeiseen asiakaskäyttäytymiseen asti. Asiakaspolku auttaa yrityksiä erottumaan kilpailijoistaan. Tärkeää on ymmärtää asiakaspolku asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä keskityttiin myynnin näkökulmaan, jättäen pois tuotannolliset vaiheet ja toimitukset. Työn tuloksena pyrittiin kuvaamaan myynnin kannalta tärkeät asiakaspolun kohtaamispisteet ja antamaan kehitysehdotuksia toimeksiantajalle Adapteo Finlandille. Tarkoituksena ei ollut tehdä suoria muutoksia myyntiprosessiin vaan tunnistaa kehityskohteita eri vaiheissa asiakaspolulla. Opinnäytetyön tekijä työskenteli Adapteo Finlandin myyntitiimissä aluemyyntipäällikkönä.
Opinnäytetyössä analysoitiin asiakaspolun vaiheita ja niiden vaikutusta asiakkaan ostoaikeisiin ja pitkäaikaiseen sitoutumiseen yritykseen. Tämä tieto oli hyödyllistä tuotekehityksen, markkinoinnin ja myynnin parissa työskenteleville.
Asiakaspolku käsittää asiakkaan matkan ensimmäisestä kiinnostuksesta tilatarpeeseen aina ostopäätökseen ja sen jälkeiseen asiakaskäyttäytymiseen asti. Asiakaspolku auttaa yrityksiä erottumaan kilpailijoistaan. Tärkeää on ymmärtää asiakaspolku asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä keskityttiin myynnin näkökulmaan, jättäen pois tuotannolliset vaiheet ja toimitukset. Työn tuloksena pyrittiin kuvaamaan myynnin kannalta tärkeät asiakaspolun kohtaamispisteet ja antamaan kehitysehdotuksia toimeksiantajalle Adapteo Finlandille. Tarkoituksena ei ollut tehdä suoria muutoksia myyntiprosessiin vaan tunnistaa kehityskohteita eri vaiheissa asiakaspolulla. Opinnäytetyön tekijä työskenteli Adapteo Finlandin myyntitiimissä aluemyyntipäällikkönä.