Kestävä verkkokauppatoiminta
Karlsson, Jutta (2024)
Karlsson, Jutta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402167612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402167612
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kestävää verkkokauppatoimintaa sekä perustaa Shopify - verkkokauppa. Kehittämistehtävä lähti liikkeelle opiskelijan omasta kiinnostuksesta verkkokauppaa kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijan omaa osaamista verkkokauppatoimintaan liittyen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin verkkokauppatoimintaa yleisellä tasolla. Teoriaa tutkittiin vastuullisuuden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Vastuullisuus rajattiin käsittelemään ympäristövastuuta kestävän kehityksen mukaisesti. Tutkimusmetodeissa yhdistettiin eri tiedonkeruumenetelmiä. Sosiaalisen median kautta kuluttajille lähetettiin kysely, jonka tarkoituksena oli saada tietoa kuluttajien käyttäytymisestä liittyen verkkokaupoissa asiointiin sekä ymmärrystä asenteista ja odotuksista vastuullisesta verkkokauppatoiminnasta. Haastattelun tarkoituksena oli saada ajankohtaista tietoa vastuullisesta verkkokauppatoiminnasta asiantuntijan näkökulmasta. Benchmarking -menetelmän avulla vertailtiin jo olemassa olevia verkkokauppoja.
Tutkimusaineiston avulla selvitettiin, mitkä asiat tekevät verkkokaupasta vastuullisen ja mitä verkkokauppaa perustaessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi selvitettiin, miten markkinointia pystytään tekemään kestävällä tavalla. Kyselytutkimuksen perusteella kuluttajat pohtivat vastuullisuuskysymyksiä ja osittain nämä vaikuttavatkin kuluttajien ostopäätöksiin. Vastauksista kävi ilmi, että kuluttajilla on yhä epäluottamusta vastuullisesti itseään markkinoiviin yrityksiin, koska viherpesu on vaikeasti havaittavissa. Benchmarking-menetelmän avulla yhden verkkokaupan osalta havaittiinkin viherpesuun viittaavaa toimintaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas kestävään verkkokauppatoimintaan sekä Shopify-verkkokauppa. Oppaan avulla verkkokauppiaat ja verkkokaupasta kiinnostuneet pystyvät kehittämään omaa liiketoimintaansa kohti kestävämpää verkkokauppatoimintaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin verkkokauppatoimintaa yleisellä tasolla. Teoriaa tutkittiin vastuullisuuden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Vastuullisuus rajattiin käsittelemään ympäristövastuuta kestävän kehityksen mukaisesti. Tutkimusmetodeissa yhdistettiin eri tiedonkeruumenetelmiä. Sosiaalisen median kautta kuluttajille lähetettiin kysely, jonka tarkoituksena oli saada tietoa kuluttajien käyttäytymisestä liittyen verkkokaupoissa asiointiin sekä ymmärrystä asenteista ja odotuksista vastuullisesta verkkokauppatoiminnasta. Haastattelun tarkoituksena oli saada ajankohtaista tietoa vastuullisesta verkkokauppatoiminnasta asiantuntijan näkökulmasta. Benchmarking -menetelmän avulla vertailtiin jo olemassa olevia verkkokauppoja.
Tutkimusaineiston avulla selvitettiin, mitkä asiat tekevät verkkokaupasta vastuullisen ja mitä verkkokauppaa perustaessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi selvitettiin, miten markkinointia pystytään tekemään kestävällä tavalla. Kyselytutkimuksen perusteella kuluttajat pohtivat vastuullisuuskysymyksiä ja osittain nämä vaikuttavatkin kuluttajien ostopäätöksiin. Vastauksista kävi ilmi, että kuluttajilla on yhä epäluottamusta vastuullisesti itseään markkinoiviin yrityksiin, koska viherpesu on vaikeasti havaittavissa. Benchmarking-menetelmän avulla yhden verkkokaupan osalta havaittiinkin viherpesuun viittaavaa toimintaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas kestävään verkkokauppatoimintaan sekä Shopify-verkkokauppa. Oppaan avulla verkkokauppiaat ja verkkokaupasta kiinnostuneet pystyvät kehittämään omaa liiketoimintaansa kohti kestävämpää verkkokauppatoimintaa.