Jälkihuollon asiakkaiden tunnistamattomat tuentarpeet
Seppälä, Jani (2024)
Seppälä, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää jälkihuollon asiakkaiden tuentarpeita, joita ei ollut vielä tunnistettu, ja sen tavoite oli tuottaa lisää tietoa lastensuojelun jälkihuollon asiakkaiden tuentarpeista. Tutkimuskysymyksenä oli ”Mitä sellaisia tuen tarpeita lastensuojelun jälkihuollossa on, joita emme vielä hahmota?”. Työn kontekstissa tunnistamattomilla tuentarpeilla tarkoitettiin tarpeita, jotka eivät ole järjestelmäkeskeisiä. Järjestelmäkeskeisiä tarpeita ovat esimerkiksi Kelan tuet, koulutus ja TE-palvelut. Selvityksessä haettiin tunnistamattomia tuentarpeita laadullisilla menetelmillä. Menetelmiksi valikoitui teemahaastattelu sekä sisällönanalyysi. Haastattelujen teemat olivat aikuistuminen, omat arvot, ihmissuhteet ja mielenterveys. Teemojen tavoite oli tuottaa vastauksia tutkimuskysymykseen. Tutkimuskohteena toimi työn tilaajan tarjoama kohderyhmä, joka koostui nuorista, joilla oli lastensuojelutausta.
Selvityksen aineisto muodostui kokonaan teemahaastatteluilla saadusta aineistosta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysia sekä teemahaastattelun teemoja yhdessä soveltaen. Lopputuloksissa kävi ilmi, että etenkin ihmissuhteisiin sekä omiin arvoihin liittyvissä teemoissa olisi mahdollista tarjota tukea enemmän lastensuojelun jälkihuollon asiakkaille. Selvityksessä kävi myös ilmi, että jälkihuollossa asiakkaan ja työntekijän välisellä suhteella on suuri merkitys siinä, miten jälkihuolto onnistuu tavoitteissaan. Jälkihuolto onkin kokonaisuus, jossa työntekijä sekä asiakas toimivat yhdessä asiakkaan hyväksi.
Selvityksen aineisto muodostui kokonaan teemahaastatteluilla saadusta aineistosta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysia sekä teemahaastattelun teemoja yhdessä soveltaen. Lopputuloksissa kävi ilmi, että etenkin ihmissuhteisiin sekä omiin arvoihin liittyvissä teemoissa olisi mahdollista tarjota tukea enemmän lastensuojelun jälkihuollon asiakkaille. Selvityksessä kävi myös ilmi, että jälkihuollossa asiakkaan ja työntekijän välisellä suhteella on suuri merkitys siinä, miten jälkihuolto onnistuu tavoitteissaan. Jälkihuolto onkin kokonaisuus, jossa työntekijä sekä asiakas toimivat yhdessä asiakkaan hyväksi.