Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia yhdenvertaisuudesta Karelia-ammattikorkeakoulussa
Nuutinen, Mari (2024)
Nuutinen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia yhdenvertaisuudesta Karelia-ammattikorkeakoulussa. Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita on yhä enemmän korkeakouluissa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yhdenvertaisuus toteutuu maahanmuuttajan näkökulmasta Karelia-ammattikorkeakoulussa, mitkä ovat yhdenvertaisuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä. Lisäksi selvitettiin, miten voidaan kehittää yhdenvertaisuutta Karelia-ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineistokeruu suoritettiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää maahanmuuttajataustaista Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu.
Tulosten mukaan positiivinen erityiskohtelu Karelia-ammattikorkeakoulussa, kielikurssit, korkeakouluun valmentava koulutus ja erillishaku nähdään yhdenvertaisuutta edistävinä tekijöinä. Yhdenvertaisuutta heikentävät kielelliset ja sosiaaliset vaikeudet, yksinäisyyden kokemukset, piilosyrjintä, saavutettavuuden ja ryhmäytymisen ongelmat. Haastattelujen perusteella hyvät elämänhallintataidot, sosiaalinen tuki ja korkea opiskelumotivaatio ovat yhdenvertaisuutta edistäviä tekijöitä. Yhdenvertaisuutta voidaan kehittää tutkimustulosten perusteella vertaismentoroinnin, työpajojen ja kyselyjen avulla. Tutkimustuloksista esiin nousseet aiheet, kuten maahanmuuttajan kokemukset ennakkoluuloista ja piilosyrjinnästä tulisi ottaa lähempään tarkasteluun. Jatkotutkimusehdotuksena on määrällinen tutkimus samasta aihepiiristä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineistokeruu suoritettiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää maahanmuuttajataustaista Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu.
Tulosten mukaan positiivinen erityiskohtelu Karelia-ammattikorkeakoulussa, kielikurssit, korkeakouluun valmentava koulutus ja erillishaku nähdään yhdenvertaisuutta edistävinä tekijöinä. Yhdenvertaisuutta heikentävät kielelliset ja sosiaaliset vaikeudet, yksinäisyyden kokemukset, piilosyrjintä, saavutettavuuden ja ryhmäytymisen ongelmat. Haastattelujen perusteella hyvät elämänhallintataidot, sosiaalinen tuki ja korkea opiskelumotivaatio ovat yhdenvertaisuutta edistäviä tekijöitä. Yhdenvertaisuutta voidaan kehittää tutkimustulosten perusteella vertaismentoroinnin, työpajojen ja kyselyjen avulla. Tutkimustuloksista esiin nousseet aiheet, kuten maahanmuuttajan kokemukset ennakkoluuloista ja piilosyrjinnästä tulisi ottaa lähempään tarkasteluun. Jatkotutkimusehdotuksena on määrällinen tutkimus samasta aihepiiristä.