Z-sukupolven sitoutumisen edistäminen palvelualalla esihenkilötyön keinoin
Niinimaa, Riitta-Liisa (2024)
Niinimaa, Riitta-Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213253
Tiivistelmä
Palvelualan suuri vaihtuvuus aiheuttaa yrityksille nousevien kustannusten lisäksi puutteita osaamisessa, työtekijä- ja asiakaskokemuksen heikentymistä sekä tuloksen ja työnantajamielikuvan laskua. Opinnäytetyön aiheena oli Z-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutuminen palvelualalla toimivaan organisaatioon ja sitoutumisen edistämien esihenkilötyön keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii huvi- teema- ja elämyspuistotoimialalla toimiva organisaatio, jolla on 22 toimipaikkaa Suomessa ja joka työllistää noin 500 työntekijää. Organisaation toiminta pitää sisällään myös ravintolatoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää organisaation pitovoimaa erityisesti nuorten työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli kuvata, millainen esihenkilötyö tukee nuorten Z-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Opinnäytetyön lopputuotoksena luotiin suositus kohdeorganisaation käyttöön pitovoiman edistämiseksi esihenkilötyön keinoin sekä implementointisuunnitelma tukemaan suosituksen käyttöönottoa organisaation sisällä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui organisaation pitovoimasta, työntekijöiden organisaatioon sitoutumisesta, nuorten Z-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutumisen erityispiirteistä, työhyvinvoinnin ja urakehityksen merkityksestä sitoutumiseen. Viitekehyksessä kuvataan lisäksi palvelevan johtamisen johtamissuuntausta pohjautuen tutkimustuloksiin sen pitovoimaa edistävänä tekijänä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategina työssä oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelmänä oli teemahaastattelu ja kehitysmenetelmänä esihenkilöille suunnattu ideointipaja. Lopputuotoksena syntyneen suosituksen kehittämisideat yhdistyivät työvuorosuunnittelun, työilmapiirin ja esihenkilötyön teemoihin.
Tärkeimmät kehitysideat liittyivät työvuorosuunnittelun avoimuuteen ja työntekijöiden osallistamiseen työvuorosuunnitteluun, rekrytointiprosessin kehittämiseen, palvelevan johtamisen hyödyntämiseen esihenkilötyössä, palautekulttuuriin ja palautekeskustelumallin muokkaamiseen, työyhteisön muutoksiin reagoimiseen ja työtyytyväisyyden mittaamiseen, sekä poikkeamiin reagoimiseen.
Aineistosta oli löydettävissä Z-sukupolven toive tulla kohdelluksi työelämässä yksilönä. Z-sukupolven työntekijöillä oli voimakas tarve kehittyä omassa työssään ja tulla kuulluksi ja nähdyksi työyhteisössä. Palautteen merkitys esihenkilöiltä ja työyhteisöltä oli myös sitoutumisen kannalta tärkeä tekijä. Työhyvinvointi ja työilmapiirin merkitys pitovoimatekijöinä olivat Z-sukupolvea edustaville työntekijöille merkittäviä tekijöitä suhteessa sitoutumiseen ja kokemukseen organisaation pitovoimasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää organisaation pitovoimaa erityisesti nuorten työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli kuvata, millainen esihenkilötyö tukee nuorten Z-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Opinnäytetyön lopputuotoksena luotiin suositus kohdeorganisaation käyttöön pitovoiman edistämiseksi esihenkilötyön keinoin sekä implementointisuunnitelma tukemaan suosituksen käyttöönottoa organisaation sisällä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui organisaation pitovoimasta, työntekijöiden organisaatioon sitoutumisesta, nuorten Z-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutumisen erityispiirteistä, työhyvinvoinnin ja urakehityksen merkityksestä sitoutumiseen. Viitekehyksessä kuvataan lisäksi palvelevan johtamisen johtamissuuntausta pohjautuen tutkimustuloksiin sen pitovoimaa edistävänä tekijänä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategina työssä oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelmänä oli teemahaastattelu ja kehitysmenetelmänä esihenkilöille suunnattu ideointipaja. Lopputuotoksena syntyneen suosituksen kehittämisideat yhdistyivät työvuorosuunnittelun, työilmapiirin ja esihenkilötyön teemoihin.
Tärkeimmät kehitysideat liittyivät työvuorosuunnittelun avoimuuteen ja työntekijöiden osallistamiseen työvuorosuunnitteluun, rekrytointiprosessin kehittämiseen, palvelevan johtamisen hyödyntämiseen esihenkilötyössä, palautekulttuuriin ja palautekeskustelumallin muokkaamiseen, työyhteisön muutoksiin reagoimiseen ja työtyytyväisyyden mittaamiseen, sekä poikkeamiin reagoimiseen.
Aineistosta oli löydettävissä Z-sukupolven toive tulla kohdelluksi työelämässä yksilönä. Z-sukupolven työntekijöillä oli voimakas tarve kehittyä omassa työssään ja tulla kuulluksi ja nähdyksi työyhteisössä. Palautteen merkitys esihenkilöiltä ja työyhteisöltä oli myös sitoutumisen kannalta tärkeä tekijä. Työhyvinvointi ja työilmapiirin merkitys pitovoimatekijöinä olivat Z-sukupolvea edustaville työntekijöille merkittäviä tekijöitä suhteessa sitoutumiseen ja kokemukseen organisaation pitovoimasta.