Nuorten mielenterveyden häiriöt ja opiskeluterveydenhoitajan rooli mielenterveyden tukemisessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Laukkanen, Emilia (2024)
Laukkanen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402243400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402243400
Tiivistelmä
Mielenterveyden häiriöt ovat nuoruudessa yleisiä ja useimmat mielenterveyden häiriöt esiintyvät ensimmäistä kertaa alle 25-vuotiaana. Opiskeluterveydenhoitajilla on merkittävä rooli mielenterveyden tukemisessa, häiriöiden tunnistamisessa, hoidossa ja jatkohoitoon ohjauksessa.
Opinnäytetyön aiheena on nuorten mielenterveys ja mielenterveyden häiriöt opiskeluterveydenhoitajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli kuvata alle 29-vuotiaiden nuorten mielenterveyden tukemista ja nuorten alkavien mielenterveyden häiriöiden tunnistamista opiskeluterveydenhoitajan vastaanotoilla. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa opiskeluterveydenhoitajaa tunnistamaan alle 29-vuotiaiden asiakkaiden mielenterveyden häiriöiden ensioireita varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoon valikoitui neljätoista julkaisua. Aineistoa haettiin ja täydennettiin kesän ja syksyn 2023 aikana eri tietokannoista ja tiedonhaussa hyödynnettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan terveydenhoitajan rooli on merkittävä niin opiskelijoiden mielenterveyden edistämisessä kuin mielenterveyden häiriöiden tunnistamisessa ja hoidossa. Mielenterveyden häiriöiden hoidossa korostuu moniammatillinen työ ja luottamussuhde nuoreen. Mielenterveyden häiriöiden tunnistamista vahvistaa työkokemus, lisäkoulutukset ja erilaiset arviointilomakkeet.
Jatkossa olisi tarpeen tutkia opiskeluterveydenhoitajien kokemuksia työskentelystä nuorten mielenterveyden häiriöiden parissa.
Opinnäytetyön aiheena on nuorten mielenterveys ja mielenterveyden häiriöt opiskeluterveydenhoitajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli kuvata alle 29-vuotiaiden nuorten mielenterveyden tukemista ja nuorten alkavien mielenterveyden häiriöiden tunnistamista opiskeluterveydenhoitajan vastaanotoilla. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa opiskeluterveydenhoitajaa tunnistamaan alle 29-vuotiaiden asiakkaiden mielenterveyden häiriöiden ensioireita varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoon valikoitui neljätoista julkaisua. Aineistoa haettiin ja täydennettiin kesän ja syksyn 2023 aikana eri tietokannoista ja tiedonhaussa hyödynnettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan terveydenhoitajan rooli on merkittävä niin opiskelijoiden mielenterveyden edistämisessä kuin mielenterveyden häiriöiden tunnistamisessa ja hoidossa. Mielenterveyden häiriöiden hoidossa korostuu moniammatillinen työ ja luottamussuhde nuoreen. Mielenterveyden häiriöiden tunnistamista vahvistaa työkokemus, lisäkoulutukset ja erilaiset arviointilomakkeet.
Jatkossa olisi tarpeen tutkia opiskeluterveydenhoitajien kokemuksia työskentelystä nuorten mielenterveyden häiriöiden parissa.