Toimivat kuva- ja videopostaukset matkailumarkkinoinnissa: case: Koemarkkinointikampanja Kontiolahden kunnan Facebook- ja Instagram-sivuilla
Kivelä, Katja (2024)
Kivelä, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen kuva- ja videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa ja sen pohjalta laadittiin matkailun koemarkkinointikampanja Kontiolahden Facebook- ja Instagram-sivuilla. Toimeksiantajana työssä oli Kontionloikka Oy, joka vastaa Kontiolahden alueen matkailukehittämisestä ja matkailumarkkinoinnista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on toiminnallinen osuus. Siinä käytettiin asiantuntijoiden haastatteluista saatuja tietoja koemarkkinointikampanjaa luodessa. Valitsin aiheen, koska sosiaalisen median markkinointi kiinnostaa minua ja se on ajankohtainen. Lisäksi olen kiinnostunut siitä, kuinka markkinointikampanjoita tehdään suunnittelusta toteutukseen ja analysointiin. Matkailualan markkinointi on tällä hetkellä tehokasta sosiaalisessa mediassa.
Ohjaavina tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössäni olivat ”millainen kuva- ja videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa sosiaalisessa mediassa markkinoidessa?” Näitä ohjaavia kysymyksiä käytin, kun tein haastattelukysymykset matkailumarkkinoinnin ja markkinoinnin asiantuntijoille. Ohjaavat tutkimuskysymykset auttoivat myös teorian etsinnässä. Tutkimuksen aineiston keräsin asiantuntijoiden haastatteluilla ja aiheeseen liittyviä kirjoja lukemalla.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa, siitä millainen kuva- ja videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa Facebookissa ja Instagramissa. Koemarkkinointikampanja ei antanut luotettavia tuloksia siitä, millainen kuva- tai videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa. Asiantuntijoiden haastattelujen ja teorian pohjalta saatiin kuitenkin käsitys siitä, että millainen kuvan ja videon tulisi olla. Tämän takia asiantuntijoiden haastattelut nousivat isompaan rooliin kuin oli alun perin suunniteltu. Tutkimuksella saadulla tiedolla toimeksiantaja voi kehittää kunnan matkailumarkkinointia ja hyödyntää saatuja tuloksia myöhemmin markkinoinnissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on toiminnallinen osuus. Siinä käytettiin asiantuntijoiden haastatteluista saatuja tietoja koemarkkinointikampanjaa luodessa. Valitsin aiheen, koska sosiaalisen median markkinointi kiinnostaa minua ja se on ajankohtainen. Lisäksi olen kiinnostunut siitä, kuinka markkinointikampanjoita tehdään suunnittelusta toteutukseen ja analysointiin. Matkailualan markkinointi on tällä hetkellä tehokasta sosiaalisessa mediassa.
Ohjaavina tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössäni olivat ”millainen kuva- ja videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa sosiaalisessa mediassa markkinoidessa?” Näitä ohjaavia kysymyksiä käytin, kun tein haastattelukysymykset matkailumarkkinoinnin ja markkinoinnin asiantuntijoille. Ohjaavat tutkimuskysymykset auttoivat myös teorian etsinnässä. Tutkimuksen aineiston keräsin asiantuntijoiden haastatteluilla ja aiheeseen liittyviä kirjoja lukemalla.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa, siitä millainen kuva- ja videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa Facebookissa ja Instagramissa. Koemarkkinointikampanja ei antanut luotettavia tuloksia siitä, millainen kuva- tai videopostaus toimii matkailumarkkinoinnissa. Asiantuntijoiden haastattelujen ja teorian pohjalta saatiin kuitenkin käsitys siitä, että millainen kuvan ja videon tulisi olla. Tämän takia asiantuntijoiden haastattelut nousivat isompaan rooliin kuin oli alun perin suunniteltu. Tutkimuksella saadulla tiedolla toimeksiantaja voi kehittää kunnan matkailumarkkinointia ja hyödyntää saatuja tuloksia myöhemmin markkinoinnissa.