Sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämisen kehittäminen Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosastolla : sähköinen perehdytysopas
Ahola, Kirsi; Sartovuo, Minna (2024)
Ahola, Kirsi
Sartovuo, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403013652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403013652
Tiivistelmä
Perehdytys on yksi työnantajan tärkeimmistä velvollisuuksista. Sillä varmistetaan, että opiskelija tai uusi työntekijä osaa työskennellä turvallisesti, sopeutuu työyhteisöön ja juurtuu työelämään. Perehdytyksessä useimmin käytettyjä metodeja ovat henkilökohtainen ohjaus, keskustelut ja erilaiset perehdytysmateriaalit.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa sähköinen perehdytysopas sairaanhoitajaopiskelijoille Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosasto 3:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosastolla 3. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi HUS Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosasto 3. Tutkimuksellisessa osiossa tutkittiin Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia perehdytyksestä harjoittelujaksolla avoimen kyselyn muodossa. Opinnäytetyön tuotoksena rakentui sähköinen perehdytysopas uusia harjoittelijoita ja työntekijöitä varten.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa sairaanhoitajaopinnoista, kehittämisestä, perehdyttämisestä sekä sisätautien osastosta. Tutkimuksellisena osiona toimineen kyselyn tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että kattava, rauhallisesti edennyt sekä läpi harjoittelun jatkunut perehdytys koettiin hyväksi. Hyvä perehdytys helpotti myös kliinistä oppimista työharjoittelujaksolla. Hyvä perehdytysmateriaali oli tulosten mukaan ajantasaista ja helposti saatavilla olevaa. Näitä tuloksia silmällä pitäen kehitettiin sähköinen perehdytysopas harjoitteluun tuleville sairaanhoitajaopiskelijoille, jonka työelämäkumppani on arvioinut hyödylliseksi. Jatkotutkimuskohteita aiheiseen liittyen voisi olla työpaikkaohjaajan merkitys sairaanhoitajaopiskelijan harjoittelujakson onnistumiseen tai sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia perehdytysoppaan hyödyllisyydestä.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa sähköinen perehdytysopas sairaanhoitajaopiskelijoille Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosasto 3:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosastolla 3. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi HUS Porvoon Sairaalan sisätautien vuodeosasto 3. Tutkimuksellisessa osiossa tutkittiin Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia perehdytyksestä harjoittelujaksolla avoimen kyselyn muodossa. Opinnäytetyön tuotoksena rakentui sähköinen perehdytysopas uusia harjoittelijoita ja työntekijöitä varten.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa sairaanhoitajaopinnoista, kehittämisestä, perehdyttämisestä sekä sisätautien osastosta. Tutkimuksellisena osiona toimineen kyselyn tulokset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että kattava, rauhallisesti edennyt sekä läpi harjoittelun jatkunut perehdytys koettiin hyväksi. Hyvä perehdytys helpotti myös kliinistä oppimista työharjoittelujaksolla. Hyvä perehdytysmateriaali oli tulosten mukaan ajantasaista ja helposti saatavilla olevaa. Näitä tuloksia silmällä pitäen kehitettiin sähköinen perehdytysopas harjoitteluun tuleville sairaanhoitajaopiskelijoille, jonka työelämäkumppani on arvioinut hyödylliseksi. Jatkotutkimuskohteita aiheiseen liittyen voisi olla työpaikkaohjaajan merkitys sairaanhoitajaopiskelijan harjoittelujakson onnistumiseen tai sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia perehdytysoppaan hyödyllisyydestä.