Vastuullisuusraportointi ammatillisissa oppilaitoksissa
Krabbe, Johanna (2024)
Krabbe, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293642
Tiivistelmä
Organisaatioiden vastuullisuuden ja siitä raportoinnin merkitys kasvaa, mikä puolestaan lisää vastuullisuusraporttien määrää ja kiinnostusta niitä kohtaan. Viime vuosina on muutama ammatillinen oppilaitos julkaissut ensimmäisiä vastuullisuusraporttejaan.
Opinnäytetyössä on tarkoitus kehittää ja tuoda esille tämänhetkistä tietoa ammatillisten oppilaitosten vastuullisuusraportoinnista. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista ja ekologista kestävyyttä ja siitä raportointia ammatillisissa oppilaitoksissa Uudellamaalla. Tietoperustassa käsitellään myös viestintää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisuusviestinnästä, sidosryhmistä sen osana ja vastuullisuusraportoinnista. Ammatillisten oppilaitosten vastuullisuusraportointia ja sen toteutumista on lähestytty laadullisella sisältöanalyysilla ja kartoittavalla vertailuanalyysillä. Tutkimuksessa on tehty huomioita ammatillisten oppilaitosten tavoista raportoida vastuullisuudesta, raportoinnin eroavaisuuksista ja samankaltaisuuksista.
Tutkimuksen aineisto koostui kolmen Uudellamaalla toimivan oppilasmäärältään eri kokoisen ammatillisen oppilaitoksen vastuullisuusraporteista. Opinnäytetyössä tarkastelussa olevat ammatilliset oppilaitokset olivat Careeria, Keuda ja Perho. Vastuullisuus näyttäytyy ennen kaikkea ekologisena vastuullisuutena ammatillisten oppilaitosten kontekstissa. Kaikki oppilaitokset olivat laskeneet hiilijalanjälkensä. Vastuullinen organisaatio toimii paremmin kuin lait edellyttävät ja vastuullisuusraporteista löytyi hyvin esimerkkejä toteutetuista ekologisista toimenpiteistä.
Vastuullisuuden laadullisia tietoja löytyi raporteista eniten, kun taas määrällisten tietojen määrä vaihteli. Kvantitatiivisen tiedon määrää on raporteissa syytä lisätä jatkossa vuosivertailtavuuden ja koulutusalan keskinäisen vertailtavuuden lisäämiseksi.
Vastuullisuudesta raportointi on viestintää ja luo sidosryhmille ymmärrystä organisaation toiminnasta. Vastuullisuusraportointia ei säädellä. Vastuullisuusraportit olivat suurelta osin helppolukuisia ja tekstin uskottavuutta tuki kahdella oppilaitoksella omasta toiminnasta otetut vastuullisuuteen liittyvät valokuvat. Piirroskuvat ja kaaviot lisäsivät luettavuutta kaikissa vastuullisuusraporteissa.
Vastuullisuustavoitteet olivat kaikilla oppilaitoksilla varsin yleisellä tasolla. Vastuullisuus käsitteenä oli määrittelemättä, vaikka on käsitteenä epäselvä ja määrittäminen auttaisi vastuullisuusraportin laatimisessa ja asioiden seurannassa. Sidosryhmillä on vaikutusta organisaatioiden toimintaan ja ovat vastuullisuusraportin kohderyhmää. Kahdessa raportissa sidosryhmät oli tunnistettu.
Opinnäytetyössä on tarkoitus kehittää ja tuoda esille tämänhetkistä tietoa ammatillisten oppilaitosten vastuullisuusraportoinnista. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista ja ekologista kestävyyttä ja siitä raportointia ammatillisissa oppilaitoksissa Uudellamaalla. Tietoperustassa käsitellään myös viestintää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisuusviestinnästä, sidosryhmistä sen osana ja vastuullisuusraportoinnista. Ammatillisten oppilaitosten vastuullisuusraportointia ja sen toteutumista on lähestytty laadullisella sisältöanalyysilla ja kartoittavalla vertailuanalyysillä. Tutkimuksessa on tehty huomioita ammatillisten oppilaitosten tavoista raportoida vastuullisuudesta, raportoinnin eroavaisuuksista ja samankaltaisuuksista.
Tutkimuksen aineisto koostui kolmen Uudellamaalla toimivan oppilasmäärältään eri kokoisen ammatillisen oppilaitoksen vastuullisuusraporteista. Opinnäytetyössä tarkastelussa olevat ammatilliset oppilaitokset olivat Careeria, Keuda ja Perho. Vastuullisuus näyttäytyy ennen kaikkea ekologisena vastuullisuutena ammatillisten oppilaitosten kontekstissa. Kaikki oppilaitokset olivat laskeneet hiilijalanjälkensä. Vastuullinen organisaatio toimii paremmin kuin lait edellyttävät ja vastuullisuusraporteista löytyi hyvin esimerkkejä toteutetuista ekologisista toimenpiteistä.
Vastuullisuuden laadullisia tietoja löytyi raporteista eniten, kun taas määrällisten tietojen määrä vaihteli. Kvantitatiivisen tiedon määrää on raporteissa syytä lisätä jatkossa vuosivertailtavuuden ja koulutusalan keskinäisen vertailtavuuden lisäämiseksi.
Vastuullisuudesta raportointi on viestintää ja luo sidosryhmille ymmärrystä organisaation toiminnasta. Vastuullisuusraportointia ei säädellä. Vastuullisuusraportit olivat suurelta osin helppolukuisia ja tekstin uskottavuutta tuki kahdella oppilaitoksella omasta toiminnasta otetut vastuullisuuteen liittyvät valokuvat. Piirroskuvat ja kaaviot lisäsivät luettavuutta kaikissa vastuullisuusraporteissa.
Vastuullisuustavoitteet olivat kaikilla oppilaitoksilla varsin yleisellä tasolla. Vastuullisuus käsitteenä oli määrittelemättä, vaikka on käsitteenä epäselvä ja määrittäminen auttaisi vastuullisuusraportin laatimisessa ja asioiden seurannassa. Sidosryhmillä on vaikutusta organisaatioiden toimintaan ja ovat vastuullisuusraportin kohderyhmää. Kahdessa raportissa sidosryhmät oli tunnistettu.