Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Varumärkt - om varumärkets uppbyggnad, vård och mediebild : Marimekko

Sundelin, Anna (2009)

 
Avaa tiedosto
Sundelin_Anna.pdf (2.009Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Sundelin, Anna
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043750
Tiivistelmä
För ett företag är ett välfungerande varumärke en viktig immateriell tillgång och hela personalen i företaget måste kanna till sitt varumärkes identitet och även handla enligt den. Målsättningen med mitt arbete var att sammanställa en rapport över hur man går till våga för att bygga upp ett fungerande varumärke. Hur man gör för att i förlängningen ta hand om sitt varumärke hörde ocksa till mitt ämnesomrade. Arbetets teoridel handlar om allt från att välja namn, hitta sitt varumärkes identitet, välja position till att lyckas få lojala kunder med starka kanslor för just det egna varumärket. Det finns många risker och misstag man kan råka ut för i varumärkesarbetet, därför är det viktigt med en noga uttänkt varumärkesstrategi.

Eftersom varumärket ska vara företagets ansikte utåt är det av stor betydelse i vilket sammanhang varumärket syns. När media i dag ar närvarande överallt blir det ännu viktigare med en positiv mediebild för ett varumärke. I teoridelen kommer det ännu fram hur man gör för att lyckas i mötet med media. Även en kort beskrivning av varumärket Marimekko finns i teoridelen.

I examensarbetet ingick en kvalitativ studie. Den gjordes som en dokumentanalys. Målsättningen med undersökningen var att få fram en bild av hur Marimekko framställs i media, närmare bestämt i dagstidningar avsedda för allmänheten. l studien ingick sammanlagt 49 artiklar min två finlandssvenska och två rikssvenska tidningar. Resultaten visade att dagstidningana är intresserade av att publicera ämnen som beror Marimekko och att mediebilden är till största delen positiv och ger alltså positiva associationer. Det som kunde anas vara lite negativt i Marimekkos mediebild är att varumärket betraktas som lite tantigt och att det mest handlar om blommor. Marimekko har därför en stor utmaning i sitt mål att försöka nå en bredare kundgrupp. Mitt förslag till att ytterligare förbattra mediebilden är att få fram en person som i media kan förknippas lika starkt med Marimekko som den tidigare ledaren gjorde. Det här måste då vara en person som har de rätta egenskaperna som kan associeras till önskad bild av varumärket. Man måste dock här vara mycket försiktig så man inte gör så stora förändringar att hela varumärkets unika identitet går förlorad. Marimekko ska ändå vara Marimekko.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste