Miten nuoret saadaan kiinnostumaan yrittäjyydestä sosiaalisen median avulla? : caseyritys: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Virlander, Viivi (2024)
Virlander, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402253421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402253421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret saadaan kiinnostumaan yrittäjyydestä sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen tavoite oli saada selville, mitä sosiaalisen median kanavia tulisi käyttää, jotta haluttu viesti tavoittaisi tutkimuksen kohderyhmän sekä millaista sisältöä kyseisiin kanaviin tulisi tuottaa, jotta tavoite saavutettaisiin.
Tutkimuksen rajaus oli 16–24-vuotiaat nuoret. Opinnäytetyö rakentui teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta. Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa, sisältömarkkinointia sekä yrittäjyyttä. Teoriaosuus liitettiin myös tutkimusosuuteen. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin kohderyhmälle lähetetyn tutkimuskyselyn tuloksista. Opinnäyteyön toimeksiantajana oli Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
Tutkimuslomakkeeseen rajauksen mukaisia vastauksia tuli yhteensä 42. Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin monta tuntia ja suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat TikTok sekä Instagram. Nuoret kuluttavat sosiaalisessa mediassa eniten viihdyttävää sisältöä ja he kokevat, että paras sisältömuoto yrittäjyydestä kertomiselle on lyhyet videot esimerkiksi TikTok-videot tai Instagram Reelsit. Tuloksien perusteella nuoret saataisiin kiinnostumaan yrittäjyydestä viihdyttävillä, mutta lyhyillä videoilla, joissa kerrotaan konkreettisia vinkkejä yrittäjyydestä sekä sen aloittamisesta.
Tutkimuksen rajaus oli 16–24-vuotiaat nuoret. Opinnäytetyö rakentui teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta. Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa, sisältömarkkinointia sekä yrittäjyyttä. Teoriaosuus liitettiin myös tutkimusosuuteen. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin kohderyhmälle lähetetyn tutkimuskyselyn tuloksista. Opinnäyteyön toimeksiantajana oli Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
Tutkimuslomakkeeseen rajauksen mukaisia vastauksia tuli yhteensä 42. Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin monta tuntia ja suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat TikTok sekä Instagram. Nuoret kuluttavat sosiaalisessa mediassa eniten viihdyttävää sisältöä ja he kokevat, että paras sisältömuoto yrittäjyydestä kertomiselle on lyhyet videot esimerkiksi TikTok-videot tai Instagram Reelsit. Tuloksien perusteella nuoret saataisiin kiinnostumaan yrittäjyydestä viihdyttävillä, mutta lyhyillä videoilla, joissa kerrotaan konkreettisia vinkkejä yrittäjyydestä sekä sen aloittamisesta.