Pelinkehittäminen Godot avoimen lähdekoodin pelimoottorilla
Tran, Luong Tommy (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403073949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää julkaisu valmis avoimen lähdekoodin 2D peli Godot-pelimoottorilla. Pelin ohjelmointikielenä oli käytetty GDScriptiä. Pelinkehittämisen ohella opinnäytetyö ottaa kantaa Godot avoimen lähdekoodin pelimoottorin soveltuvuuteen nykyajan pelimoottorimarkkinoilla, joka oli tullut esiin Unityn 2023 syksyn hintamallimuutoksen myötä. Tärkeimpänä asian oli ollut kuitenkin opinnäytetyöntekijän kehittyminen pelinkehittämisessä ja projektinhallinnassa.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi digitaalisia oikeuksia, tarkemmin ottaen vapaista- ja avoimen lähdekoodin ohjelmistoista, pelinkehittämisestä yleistasolla ja Godot-pelimoottorista. Kehittämistyönosiossa keskitytään kertomaan pelin toiminnallisuuksista Godot-pelimoottorin näkökulmasta.
Kehitettävä peli oli ensimmäinen graafinen peli, jonka opinnäytetyöntekijä kehitti. Kehitystyö oli kokenut suuria vaikeuksia kehityksen aikana, mikä oli johtunut osin puutteellisista tiedoista uusimmasta Godot-pelimoottorista. Opinnäytetyöntekijä oli tavoitellut liian kunnianhimoista peliä, mutta kehitystyön lopussa oli päädytty yksinkertaisempaan peliin. Godotin bugeista ja ongelmista huolimatta sopii se erinomaisesti pienille peliprojekteille, ja samalla saatiin selville, että avoimen lähdekoodin pelimoottorit voivat olla sopiva vaihtoehto kaupallisille pelimoottoreille.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi digitaalisia oikeuksia, tarkemmin ottaen vapaista- ja avoimen lähdekoodin ohjelmistoista, pelinkehittämisestä yleistasolla ja Godot-pelimoottorista. Kehittämistyönosiossa keskitytään kertomaan pelin toiminnallisuuksista Godot-pelimoottorin näkökulmasta.
Kehitettävä peli oli ensimmäinen graafinen peli, jonka opinnäytetyöntekijä kehitti. Kehitystyö oli kokenut suuria vaikeuksia kehityksen aikana, mikä oli johtunut osin puutteellisista tiedoista uusimmasta Godot-pelimoottorista. Opinnäytetyöntekijä oli tavoitellut liian kunnianhimoista peliä, mutta kehitystyön lopussa oli päädytty yksinkertaisempaan peliin. Godotin bugeista ja ongelmista huolimatta sopii se erinomaisesti pienille peliprojekteille, ja samalla saatiin selville, että avoimen lähdekoodin pelimoottorit voivat olla sopiva vaihtoehto kaupallisille pelimoottoreille.