Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päihderiippuvainen asiakkaana sosiaali- ja terveyspalveluissa – kohtaamisen merkitys : kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Virta, Teea (2024)

Avaa tiedosto
Virta_Teea.pdf (544.1Kt)
Lataukset: 


Virta, Teea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403104102
Tiivistelmä
Päihderiippuvaisia asiakkaita kohdataan laajasti eri sosiaali- ja terveyspalveluissa ja ympäristöissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen merkitys päihderiippuvaisen asiakkaan ja työntekijän välisellä kohtaamisella on päihderiippuvaiseen asiakkaaseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä erityisesti sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tietoutta kohtaamisen merkityksestä ja lisätä ymmärrystä kohtaamisen vaikutuksista päihderiippuvaiseen asiakkaaseen.

Tutkitun tiedon avulla pystytään kehittämään työntekijöiden ammattitaitoa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän eri tutkimusaineistoa eri sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla tutkimuskysymykseen pystyttiin vastaamaan.

Kohtaamalla päihderiippuvainen asiakas tasavertaisesti ja asiakaslähtöisesti voidaan edistää työntekijän ja asiakkaan välistä luottamuksen syntymistä. Luottamuksen muodostuminen on edellytys onnistuneelle yhteistyölle. Hyvä ja onnistunut kohtaaminen vaatii ammattilaiselta asiakaslähtöisyyttä sekä ammattitaitoa ja ymmärrystä päihdesairaudesta. Lisäksi onnistuneeseen kohtaamiseen tarvitaan riittäviä henkilöstöresursseja.

Kokemus hyvästä kohtaamisesta edellyttää asiakkaan kokemusta nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta. Kokemus nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta lisää merkityksellisyyden tunnetta ja voimaannuttaa asiakasta. Onnistuneella ja luottamuksellisella kohtaamisella voidaan edistää päihdepalveluihin hakeutumista, päihdepalvelujen saamista ja toipumista päihderiippuvuudesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste