Hahmon suunnittelu fantasiapeliin
Kotajärvi, Petra (2024)
Kotajärvi, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hahmon suunnittelu fantasiapeliin. Teoriataustassa selviteltiin, mitä kaikkea on otettava huomioon hahmoa suunnitellessa. Keskityttiin fantasiaan genrenä ja hahmosuunnitteluun. Työn tavoitteena oli luoda aiheesta kiinnostuneille selkeä kokonaisuus perusteista. Työ tehtiin myös tekijän ammatillisen kasvun sekä opiskelun kehittämiseksi. Aihe perustuu aikaisemmalla kurssilla aloitettuun työhön, jota laajennettiin opinnäytetyössä suuremmaksi kokonaisuudeksi.
Tietoperusta rakentui lähteinä käytetyistä kirjoista, artikkeleista, opinnäytetöistä, videoista, verkkolähteistä ja tekijän aikaisemmissa opinnoissa saaduista tiedoista ja opeista. Teoriaosaan koottiin hahmosuunnittelun sekä fantasian eri aihealueista perusteita mahdollisimman helposti ymmärrettävään muotoon. Teoriaosassa käytiin läpi taiteen perusteita, kuten värejä, muotoja ja anatomiaa, sekä hahmosuunnitteluun liittyviä aiheita, kuten arkkityyppejä. Lopuksi suunniteltiin hahmo teoriapohjaa hyödyntäen ja prosessista kerrottiin vaiheittain alusta loppuun. Suurinta osaa teoriapuolesta voi hyödyntää myös muiden genrejen peleihin sekä yleisesti hahmosuunnitteluun.
Opinnäytetyössä havaittiin, että hahmosuunnitteluprosessi on laaja ja vaatii paljon eri asioiden huomioimista ja ideointia, jotta saadaan aikaan paras lopputulos eli katsojalle miellyttävä hahmo. Graafikon työssä hahmosuunnittelun teoriat auttavat tekijää itseään arvioimaan hahmon toimivuutta. Visuaalisen puolen lisäksi tekijän tulee kiinnittää huomiota myös hahmoa ympäröivään maailmaan sekä hahmon luonteeseen. Maailma, tarina ja hahmon luonne saavat paljon vaikutteita pelin genrestä, joten sen vuoksi genrenkin hahmottaminen on tärkeä vaihe hahmon luomisen prosessissa. Nämä kaikki eri taiteen ja hahmosuunnittelun perusteet huomioimalla saadaan aikaan pelille sopiva ja toimiva hahmo.
Tietoperusta rakentui lähteinä käytetyistä kirjoista, artikkeleista, opinnäytetöistä, videoista, verkkolähteistä ja tekijän aikaisemmissa opinnoissa saaduista tiedoista ja opeista. Teoriaosaan koottiin hahmosuunnittelun sekä fantasian eri aihealueista perusteita mahdollisimman helposti ymmärrettävään muotoon. Teoriaosassa käytiin läpi taiteen perusteita, kuten värejä, muotoja ja anatomiaa, sekä hahmosuunnitteluun liittyviä aiheita, kuten arkkityyppejä. Lopuksi suunniteltiin hahmo teoriapohjaa hyödyntäen ja prosessista kerrottiin vaiheittain alusta loppuun. Suurinta osaa teoriapuolesta voi hyödyntää myös muiden genrejen peleihin sekä yleisesti hahmosuunnitteluun.
Opinnäytetyössä havaittiin, että hahmosuunnitteluprosessi on laaja ja vaatii paljon eri asioiden huomioimista ja ideointia, jotta saadaan aikaan paras lopputulos eli katsojalle miellyttävä hahmo. Graafikon työssä hahmosuunnittelun teoriat auttavat tekijää itseään arvioimaan hahmon toimivuutta. Visuaalisen puolen lisäksi tekijän tulee kiinnittää huomiota myös hahmoa ympäröivään maailmaan sekä hahmon luonteeseen. Maailma, tarina ja hahmon luonne saavat paljon vaikutteita pelin genrestä, joten sen vuoksi genrenkin hahmottaminen on tärkeä vaihe hahmon luomisen prosessissa. Nämä kaikki eri taiteen ja hahmosuunnittelun perusteet huomioimalla saadaan aikaan pelille sopiva ja toimiva hahmo.