Opetusmenetelmistä käytännön basismiin - erilaisia näkökulmia yhtyelähtöiseen bassonsoittoon
Matikainen, Eevalotta (2009)
Matikainen, Eevalotta
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124206
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin asioita, jotka liittyvät bassonsoiton opettamiseen. Kehitin uutta opetusnäkökulmaa, joka pohjautuu opetusmenetelmiin. Tarkastelin yhtyeen vaikutusta bassonsoittoon. Työn lopussa esittelin käytännön harjoituksia, joiden kautta bassonsoittoa voidaan opiskella yhtyelähtöisesti.
Tavoitteenani oli löytää ja soveltaa uutta opetusmateriaalia bassonsoiton opiskeluun. Uusi lähestymistapa tukee oppilaan yksilöllistä kasvua sekä antaa yhtyesoittoon tarvittavia tietoja ja taitoja. Esittelin yhtyelähtöistä opetusnäkökulmaa niin, että se antaa työn lukioille uusia ajatuksia ja keinoja lähestyä bassonsoiton opettamista tuoreella, käytännönläheisellä tavalla.
Opinnäytetyöhön keräsin ajatuksia uuden opetusnäkökulman teoreettisesta pohjasta sekä harjoituksia, joilla on useita soveltamismahdollisuuksia.
Tavoitteenani oli löytää ja soveltaa uutta opetusmateriaalia bassonsoiton opiskeluun. Uusi lähestymistapa tukee oppilaan yksilöllistä kasvua sekä antaa yhtyesoittoon tarvittavia tietoja ja taitoja. Esittelin yhtyelähtöistä opetusnäkökulmaa niin, että se antaa työn lukioille uusia ajatuksia ja keinoja lähestyä bassonsoiton opettamista tuoreella, käytännönläheisellä tavalla.
Opinnäytetyöhön keräsin ajatuksia uuden opetusnäkökulman teoreettisesta pohjasta sekä harjoituksia, joilla on useita soveltamismahdollisuuksia.