Raskaan kaluston korjaamon, varaosaliikkeen ja rekkapesulapalveluiden tarve Pyhäjärvelle
Pekkanen, Essi; Törmälä, Tiina (2009)
Pekkanen, Essi
Törmälä, Tiina
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124228
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkimme Pyhäjärvelle perustettavaan huoltopalvelukeskukseen sijoittuvien raskaan kaluston korjaamon, varaosaliikkeen ja rekkapesupalvelujen tarpeellisuutta Pyhäjärven alueella Nivala-Haapajärven- ja Siikalatvan seutukuntien, Kiuruveden ja 4tietä säännöllisesti käyttävien kuljetus-, maanrakennus- ja metsäkoneyrittäjien näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimi Pyhäjärven Kehitys Oy.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää edellä mainittujen palvelujen kysyntää. Tutkimuksessa selvitettiin alueen maanrakennus-, metsäkone- ja kuljetusyritysten nykytilaa kaluston korjauksen suhteen, ja sitä, millä perusteella yrittäjät valitsevat korjauspalvelut ja kuinka kiinnostuneita yrittäjät olisivat käyttämään kyseisen huoltopalvelukeskuksen palveluja.
Työn teoriaosa koottiin alan kirjallisuutta hyödyntäen. Siinä tarkastellaan business to business -markkinointia, organisaatioiden ostokäyttäytymistä ja palvelujen markkinointia. Tutkimus toteutettiin lomakepohjaisena puhelinhaastatteluna keväällä 2008.
Tutkimusote oli siten kvantitatiivinen. Vastauksia saatiin 64 kappaletta.
Raskaan kaluston korjaamon koki ainakin melko tarpeelliseksi yli puolet vastaajista. Raskaan kaluston korjaamolle olisi siis kysyntää. Rekkapesupalveluille ei vastaajien keskuudessa ollut juurikaan kysyntää. Varaosapalveluja käyttäisi ainakin mahdollisesti yli puolet vastaajista, eli ne koettiin varsin tarpeellisiksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää edellä mainittujen palvelujen kysyntää. Tutkimuksessa selvitettiin alueen maanrakennus-, metsäkone- ja kuljetusyritysten nykytilaa kaluston korjauksen suhteen, ja sitä, millä perusteella yrittäjät valitsevat korjauspalvelut ja kuinka kiinnostuneita yrittäjät olisivat käyttämään kyseisen huoltopalvelukeskuksen palveluja.
Työn teoriaosa koottiin alan kirjallisuutta hyödyntäen. Siinä tarkastellaan business to business -markkinointia, organisaatioiden ostokäyttäytymistä ja palvelujen markkinointia. Tutkimus toteutettiin lomakepohjaisena puhelinhaastatteluna keväällä 2008.
Tutkimusote oli siten kvantitatiivinen. Vastauksia saatiin 64 kappaletta.
Raskaan kaluston korjaamon koki ainakin melko tarpeelliseksi yli puolet vastaajista. Raskaan kaluston korjaamolle olisi siis kysyntää. Rekkapesupalveluille ei vastaajien keskuudessa ollut juurikaan kysyntää. Varaosapalveluja käyttäisi ainakin mahdollisesti yli puolet vastaajista, eli ne koettiin varsin tarpeellisiksi.