Utilising Green Care in Urban Early Childhood Education to Promote Mental Well-Being
Kananen, Christina (2023)
Kananen, Christina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114179
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Green Care -menetelmiä hyödynnetään kaupunkialueiden varhaiskasvatuksessa lasten psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Aiheen valintaan vaikutti kasvava huoli lasten mielenterveydestä ja urbanisaation lisääntyminen. Tutkimus suoritettiin Järvenpään kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen päätavoitteina oli selvittää, miten Green Care -menetelmiä hyödynnetään Järvenpään varhaiskasvatuksessa, mitkä ovat suurimmat haasteet ja minkälainen kehitystarve löytyy.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatussuunnitelmien perusteista, teoriasta lasten mielenterveydestä, luonnon ja kaupunkiasumisen vaikutuksista, sekä, Green Care ja luontolähtöisten menetelmien esittelystä. Tämä on kvalitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin kyselyn avulla, joka tuotti niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista dataa. Data-analyysin päämenetelmänä oli temaattinen analyysi.
Kerätyn datan perusteella kyselyyn vastanneet ovat tietoisia luonnon tärkeydestä ja pyrkivät hyödyntämään luontoa säännöllisesti toiminnassa. Tulokset osoittivat, että Green Care -menetelmistä on tietämyksen ja informaation puutetta, ja kehitykselle on tarvetta. Resurssien puute tunnistettiin yhdeksi haasteeksi. Tutkimuksen yhtenä johtopäätöksenä oli se, että konkreettisille ideoille miten Green Care -menetelmiä hyödynnetään, on tarvetta. Tutkimustulosten perusteella tehtiin seuraavat ehdotukset tulevaa kehitystä varten: keskityttäisiin hyödyntämään päiväkotien piha-alueiden maksimaalinen potentiaali, sekä kehitettäisiin ytimekäs ja selkeä opas Green Care -menetelmistä kasvattajille.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatussuunnitelmien perusteista, teoriasta lasten mielenterveydestä, luonnon ja kaupunkiasumisen vaikutuksista, sekä, Green Care ja luontolähtöisten menetelmien esittelystä. Tämä on kvalitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin kyselyn avulla, joka tuotti niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista dataa. Data-analyysin päämenetelmänä oli temaattinen analyysi.
Kerätyn datan perusteella kyselyyn vastanneet ovat tietoisia luonnon tärkeydestä ja pyrkivät hyödyntämään luontoa säännöllisesti toiminnassa. Tulokset osoittivat, että Green Care -menetelmistä on tietämyksen ja informaation puutetta, ja kehitykselle on tarvetta. Resurssien puute tunnistettiin yhdeksi haasteeksi. Tutkimuksen yhtenä johtopäätöksenä oli se, että konkreettisille ideoille miten Green Care -menetelmiä hyödynnetään, on tarvetta. Tutkimustulosten perusteella tehtiin seuraavat ehdotukset tulevaa kehitystä varten: keskityttäisiin hyödyntämään päiväkotien piha-alueiden maksimaalinen potentiaali, sekä kehitettäisiin ytimekäs ja selkeä opas Green Care -menetelmistä kasvattajille.