Brändin vahvistaminen yritykselle LiLa Design
Lakanen, Linda (2024)
Lakanen, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa kultasepänalan pienyritystä LiLa Designia kehittämään brändiään ja tämän avulla auttaa yritystä kasvamaan tulevaisuudessa. Tavoitteena oli ymmärtää kuluttajaa paremmin kyselytutkimuksen avulla ja kerätä tärkeää tietoa brändimielikuvasta sekä kulutus- ja ostokäyttäytymisestä. Tämän opinnäytetyön loppuun on laadittu konkreettisia kehitysehdotuksia tietoperustaa sekä kyselytutkimusta hyödyntäen. Toimeksiantajana toimi pienyritys LiLa Design, joka valmistaa käsityönä jalometallikoruja kultasepän perinteitä vaalien. Pienyritys LiLa Design halusi kehittää oman brändinsä tunnettuutta kasvaakseen ja vahvistaa brändiä kilpaillulla korualalla. Opinnäytetyössä on myös hyödynnetty tiiviisti työelämän kumppania.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty vahvan brändin rakentamiseen liittyviä käsitteitä, kuten missiota, visiota ja arvoja, brändin visuaalisuutta ja vastuullisuutta, sosiaalista mediaa ja asiakaslähtöisyyttä. Myös myyntiin liittyviä käsitteitä on avattu, sillä ne vaikuttavat merkittävästi yrityksen kasvuun.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suoritetussa kyselytutkimuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevia asiakkaita ja brändistä kiinnostuneita. Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia metodeja ja vastauksia saatiin 202 kappaletta. Kyselytutkimuksella pyrittiin selvittämään toimeksiantajayrityksen brändimielikuvaa vastaajien keskuudessa ja ymmärtämään asiakkaan ostokäyttäytymistä ja kulutustottumuksia. Tietoperustan ja tulosten analyysin pohjalta luotiin toimeksiantajayritykselle konkreettisia kehittämisehdotuksia ja ohjeistuksia. Tutkimuksesta selvisi, että brändi herättää positiivisia mielikuvia ja yrittäjän henkilöbrändi on vahva. Monet vastaajista mainitsivat erottuvuustekijöinä mielenkiintoisen sosiaalisen median sekä asiakaspalvelun laadun. Kehityskohtina ilmeni muun muassa tarve laajentaa tuotevalikoimaa sekä hyödyntää digitalisaatiota.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty vahvan brändin rakentamiseen liittyviä käsitteitä, kuten missiota, visiota ja arvoja, brändin visuaalisuutta ja vastuullisuutta, sosiaalista mediaa ja asiakaslähtöisyyttä. Myös myyntiin liittyviä käsitteitä on avattu, sillä ne vaikuttavat merkittävästi yrityksen kasvuun.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suoritetussa kyselytutkimuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevia asiakkaita ja brändistä kiinnostuneita. Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia metodeja ja vastauksia saatiin 202 kappaletta. Kyselytutkimuksella pyrittiin selvittämään toimeksiantajayrityksen brändimielikuvaa vastaajien keskuudessa ja ymmärtämään asiakkaan ostokäyttäytymistä ja kulutustottumuksia. Tietoperustan ja tulosten analyysin pohjalta luotiin toimeksiantajayritykselle konkreettisia kehittämisehdotuksia ja ohjeistuksia. Tutkimuksesta selvisi, että brändi herättää positiivisia mielikuvia ja yrittäjän henkilöbrändi on vahva. Monet vastaajista mainitsivat erottuvuustekijöinä mielenkiintoisen sosiaalisen median sekä asiakaspalvelun laadun. Kehityskohtina ilmeni muun muassa tarve laajentaa tuotevalikoimaa sekä hyödyntää digitalisaatiota.