TYÖVALTAISTEN URAPOLKUJEN KEHITTÄMINEN KIINTEISTÖNHOIDON KOULUTUKSESSA
Karjalainen, Juha (2014)
Karjalainen, Juha
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616861
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli työvaltaisten urapolkujen kehittäminen Etelä- Kymenlaakson ammattiopistossa kiinteistönhoidon koulutuksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään eri toimintamalleja ja käytäntöjä, jotka mahdollistavat työvaltaisen oppimisen määrään lisäämisen ja yksilöllisten työvaltaisten urapolkujen toteutumisen työpaikoilla yhteistyössä oppilaitoksen ja työelämän välillä.
Opiskelijoiden, työelämän ja työpajan edustajien sekä opetushenkilöstön näkemyksiä kartoitettiin haastatteluilla. Tutkimuksessa käytettiin ryhmä- ja teemahaastattelua sekä avointa haastattelua. Osallistuvaa aktiivista havainnointia tutkija hyödynsi hankkeessa, jolla kehitetään joustavien opintopolkujen ja työssäoppimisen toteutustapoja sekä parannetaan työssäoppimisen laatua.
Tutkimuksen perusteella keskeisimmät kehittämiskohdat olivat yhteistyö eritoimijoiden välillä, työpaikkaohjaajakoulutus, ammatillisen neuvottelukunnan rooli, työpaikka-ja työtehtäväanalyysit, työssäoppimisen ohjauksen vaihtoehtoiset toteuttamistavat sekä erilaisten oppimismenetelmien hyödyntäminen työvaltaisessa oppimisessa.
Laadukas ammatillinen koulutus perustuu yhteistyöhön eri toimijoiden ja elinkeinoelämän kanssa. Yhteistyön tuloksena koulutuksen laatu sekä vaikuttavuus paranevat. Tutkimuksen avulla saatiin kartoitettua eri toimijoiden näkemykset toiminnan laadun parantamiseksi. Yhteistyön tuloksena koulutuksen ja työelämän välinen vastaavuus lisääntyvät.
Opiskelijoiden, työelämän ja työpajan edustajien sekä opetushenkilöstön näkemyksiä kartoitettiin haastatteluilla. Tutkimuksessa käytettiin ryhmä- ja teemahaastattelua sekä avointa haastattelua. Osallistuvaa aktiivista havainnointia tutkija hyödynsi hankkeessa, jolla kehitetään joustavien opintopolkujen ja työssäoppimisen toteutustapoja sekä parannetaan työssäoppimisen laatua.
Tutkimuksen perusteella keskeisimmät kehittämiskohdat olivat yhteistyö eritoimijoiden välillä, työpaikkaohjaajakoulutus, ammatillisen neuvottelukunnan rooli, työpaikka-ja työtehtäväanalyysit, työssäoppimisen ohjauksen vaihtoehtoiset toteuttamistavat sekä erilaisten oppimismenetelmien hyödyntäminen työvaltaisessa oppimisessa.
Laadukas ammatillinen koulutus perustuu yhteistyöhön eri toimijoiden ja elinkeinoelämän kanssa. Yhteistyön tuloksena koulutuksen laatu sekä vaikuttavuus paranevat. Tutkimuksen avulla saatiin kartoitettua eri toimijoiden näkemykset toiminnan laadun parantamiseksi. Yhteistyön tuloksena koulutuksen ja työelämän välinen vastaavuus lisääntyvät.