Yksityisen vaateliikkeen valintaan vaikuttavat tekijät, Case: Modeline Oy
Honkanen, Jenna (2014)
Honkanen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516688
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miksi ihmiset valitsevat mieluummin yksityisyrittäjän vaateliikkeen ketjuliikkeen sijaan. Kyselytutkimus toteutettiin Modeline Oy ssä, Savonlinnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös saada kehitysideoita Modeline Oy: lle. Yritykselle ei ole koskaan aiemmin tehty tutkimusta. Kyselyyn vastasi 54 henkilöä.
Teoriaosuudessa käydään läpi asiakkaan ostokäyttäytymistä, ja siihen vaikuttavia tekijöitä, asiakaspalvelua ja miten palvelulla pystytään erottautumaan muista. Teoriassa käsitellää myös design managementtiä ja kuinka sen avulla voidaan hahmottaa vaateliikkeen toimintaa. Näillä eri teorian alueilla haluttiin saada tutkimustuloksille hyvä runko. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään tutkimustulokset ja niiden yhteenveto. Yritykselle tuli paljon toiveita uusista vaatemerkeistä, joita mallistoissa haluttaisiin nähdä, näitä toiveita voidaan varmasti toteuttaa seuraavilla vaatesesongeilla.
Kilpailu vaatealalla on kovaa varsinkin nyt, kun taloudellinen tilanne on aika heikko. Tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, miksi asiakkaat valitsevat yksityisyrittäjän liikkeen, missä tuotteet ovat yleensä kalliimpia ja sellaisia joita ei ole kaikkialla myynnissä, kuin taas suurilla ketjuliikkeillä on myymälöitä enemmän ja tuotteet ovat suurimmassa osassa ketjuliikkeitä halvempia. Tutkimuksessa haluttiin saada selville mikä saa asiakkaat valitsemaan yksityisen vaateliikkeen kerta toisensa jälkeen.
Tutkimus antoi hyvän käsityksen siitä, missä Modeline on vaateliikkeenä onnistunut. Se myös antoi yritykselle näkemyksen siitä, mistä asiakkaat pitävät ja mitä he odottavat näkevänsä yritykseltä enemmän. Tulosten analysoinnin jälkeen kävi ilmi, että tutkimuksesta on mahdollista tehdä jatkotutkimus heinäkuussa, jolloin Savonlinnassa on oopperajuhlat. Tällöin asiakaskunta olisi eri ja tutkimustulokset saattaisivat muuttua. Tutkimus on hyödyllinen Savonlinnassa ja muilla pienpaikkakunnilla toimiville pienyrittäjille, jotka omistavat vaateliikkeen.
Teoriaosuudessa käydään läpi asiakkaan ostokäyttäytymistä, ja siihen vaikuttavia tekijöitä, asiakaspalvelua ja miten palvelulla pystytään erottautumaan muista. Teoriassa käsitellää myös design managementtiä ja kuinka sen avulla voidaan hahmottaa vaateliikkeen toimintaa. Näillä eri teorian alueilla haluttiin saada tutkimustuloksille hyvä runko. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään tutkimustulokset ja niiden yhteenveto. Yritykselle tuli paljon toiveita uusista vaatemerkeistä, joita mallistoissa haluttaisiin nähdä, näitä toiveita voidaan varmasti toteuttaa seuraavilla vaatesesongeilla.
Kilpailu vaatealalla on kovaa varsinkin nyt, kun taloudellinen tilanne on aika heikko. Tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, miksi asiakkaat valitsevat yksityisyrittäjän liikkeen, missä tuotteet ovat yleensä kalliimpia ja sellaisia joita ei ole kaikkialla myynnissä, kuin taas suurilla ketjuliikkeillä on myymälöitä enemmän ja tuotteet ovat suurimmassa osassa ketjuliikkeitä halvempia. Tutkimuksessa haluttiin saada selville mikä saa asiakkaat valitsemaan yksityisen vaateliikkeen kerta toisensa jälkeen.
Tutkimus antoi hyvän käsityksen siitä, missä Modeline on vaateliikkeenä onnistunut. Se myös antoi yritykselle näkemyksen siitä, mistä asiakkaat pitävät ja mitä he odottavat näkevänsä yritykseltä enemmän. Tulosten analysoinnin jälkeen kävi ilmi, että tutkimuksesta on mahdollista tehdä jatkotutkimus heinäkuussa, jolloin Savonlinnassa on oopperajuhlat. Tällöin asiakaskunta olisi eri ja tutkimustulokset saattaisivat muuttua. Tutkimus on hyödyllinen Savonlinnassa ja muilla pienpaikkakunnilla toimiville pienyrittäjille, jotka omistavat vaateliikkeen.