Potkuri - lastensuojelua asiakkaan ehdoilla
Kemppi, Minna-Maija; Malinen, Sanna (2014)
Kemppi, Minna-Maija
Malinen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516648
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Vantaan kaupungin Viertolan vastaanottokodin Potkuri-työryhmän asiakaskokemuksia. Potkuri tekee työtä huostaanotettujen ja Viertolan vastaanottokotiin sijoitettujen nuorten ja heidän perheidensä kanssa. Työn aikana nuoret asuvat kotona. Potkuri-työ kehittyi vuonna 2007 käynnistyneestä hankkeesta, joka on sittemmin juurtunut yhdeksi Viertolan vastaanottokodin työmuodoksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa Potkuri-työmuodon hyödyllisyydestä ja tarjota työryhmälle kehittämisideoita. Tutkimusongelmilla haettiin vastauksia siihen, miten asiakkaat kokivat Potkuri-työn hyödyllisyyden ja miten työtä voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä viittä täysi-ikäistä Potkuri-työn läpikäynyttä asiakasnuorta ja/tai hänen huoltajaansa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun rungon mukaisesti ja ne käsiteltiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja luokittelun avulla. Tuloksista käy ilmi, että asiakaskokemukset olivat pääosin positiivisia ja työskentely vastasi pääosin asiakkaiden tarpeita. Asiakkaat olivat kokeneet saaneensa Potkuri-työstä riittävästi tukea. Kehittämistä vaativissa huonommissa asiakaskokemuksissa taustalla vaikutti Potkuri-työlle jäänyt verrattain lyhyt työskentelyaika. Tuloksista tehtiin johtopäätös, jonka mukaan lastensuojelun työskentelyssä asiakkaiden kuunteleminen ja heidän kokonaisvaltaisen tilanteensa kartoittaminen on yksi merkityksellisimmistä edellytyksistä toimivalle työskentelysuhteelle. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien Potkuri-työ-asiakkaiden kanssa tehtävän työn lähtökohtia pohdittaessa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä viittä täysi-ikäistä Potkuri-työn läpikäynyttä asiakasnuorta ja/tai hänen huoltajaansa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun rungon mukaisesti ja ne käsiteltiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja luokittelun avulla. Tuloksista käy ilmi, että asiakaskokemukset olivat pääosin positiivisia ja työskentely vastasi pääosin asiakkaiden tarpeita. Asiakkaat olivat kokeneet saaneensa Potkuri-työstä riittävästi tukea. Kehittämistä vaativissa huonommissa asiakaskokemuksissa taustalla vaikutti Potkuri-työlle jäänyt verrattain lyhyt työskentelyaika. Tuloksista tehtiin johtopäätös, jonka mukaan lastensuojelun työskentelyssä asiakkaiden kuunteleminen ja heidän kokonaisvaltaisen tilanteensa kartoittaminen on yksi merkityksellisimmistä edellytyksistä toimivalle työskentelysuhteelle. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien Potkuri-työ-asiakkaiden kanssa tehtävän työn lähtökohtia pohdittaessa.