Peliprojekti Nemesis
Mattila, Toni (2014)
Mattila, Toni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717160
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ryhmätyönä toteutettua peliprojektia ja sen vaiheita. Projektin työryhmään kuuluvat Kymenlaakson ammattikorkeakoulun digitaalisen median opis-kelijat Henri Nuuttila ja Toni Mattila, jotka vastasivat pelin kolmiulotteisesta toteu-tuksesta ja Taija lumitähti, joka vastasi pelihahmojen konseptista ja kaksiulotteisesta toteutuksesta. Lisäksi ryhmään liittyivät myöhemmin ohjelmoijat Ilmari Karulinna ja Jaakko Kauranen, jotka vastasivat pelin lähdekoodin tuottamisesta. Projekti aloitettiin tammikuussa 2013 osana Finnish Game Jam –pelitapahtumaa. Game Jam –tapahtuman aikana tuotettiin yksinkertainen shakista inspiroitunut vuoropohjainen strategiapeli, jonka jatkokehitys alkoi kesällä 2013.
Kesän aikana peliin tuotettiin kokonaan uudet kolmiulotteiset pelihahmot pintamateri-aaleineen ja animaatioineen, uusittu pelikenttä ja laaja pelisuunnitelma. Peli sai työ-nimekseen Nemesis. Syksyn aikana peliin tuotettiin uusittu lähdekoodi, joka kuitenkin jäi keskeneräiseksi risteävien aikataulujen vuoksi.
Oma osa-alueeni Nemesis peliprojektissa oli yhteisen pelisuunnittelun lisäksi mallintaa puolet kolmiulotteisista pelihahmoista ja tuottaa niihin animaatiot. Pelin hahmot, pelikenttä ja animaatiot tuotettiin käyttäen hyväksi Autodeskin 3ds Max -ohjelmaa. Pelimoottoriksi valitsimme ilmaisen Unity Game Enginen, josta työryhmällä oli ko-kemusta kurssien ja aiempien projektien kautta. Lisäksi suoritin laajan pelisuunnitelman eli Game Design Documentin käännöksen englanniksi.
Peliprojektina Nemesis oli mielestäni yleisesti onnistunut. Nemesis oli alunperinkin ammatillista osaamista edistäväksi tarkoitettu projekti, ja harjoitusluonteisena se täytti tarkoituksensa. Pelisuunnitelma, pelihahmot ja pelikenttä valmistuivat aikataulun mu-kaan. Pelin lähdekoodin tuottaminen eteni tiettyyn pisteeseen asti, mutta jäi lopulta kesken. Projekti antoi työryhmälle kokemusta ja kuvaa siitä mitä pelialalla työskentely voi olla.
Kesän aikana peliin tuotettiin kokonaan uudet kolmiulotteiset pelihahmot pintamateri-aaleineen ja animaatioineen, uusittu pelikenttä ja laaja pelisuunnitelma. Peli sai työ-nimekseen Nemesis. Syksyn aikana peliin tuotettiin uusittu lähdekoodi, joka kuitenkin jäi keskeneräiseksi risteävien aikataulujen vuoksi.
Oma osa-alueeni Nemesis peliprojektissa oli yhteisen pelisuunnittelun lisäksi mallintaa puolet kolmiulotteisista pelihahmoista ja tuottaa niihin animaatiot. Pelin hahmot, pelikenttä ja animaatiot tuotettiin käyttäen hyväksi Autodeskin 3ds Max -ohjelmaa. Pelimoottoriksi valitsimme ilmaisen Unity Game Enginen, josta työryhmällä oli ko-kemusta kurssien ja aiempien projektien kautta. Lisäksi suoritin laajan pelisuunnitelman eli Game Design Documentin käännöksen englanniksi.
Peliprojektina Nemesis oli mielestäni yleisesti onnistunut. Nemesis oli alunperinkin ammatillista osaamista edistäväksi tarkoitettu projekti, ja harjoitusluonteisena se täytti tarkoituksensa. Pelisuunnitelma, pelihahmot ja pelikenttä valmistuivat aikataulun mu-kaan. Pelin lähdekoodin tuottaminen eteni tiettyyn pisteeseen asti, mutta jäi lopulta kesken. Projekti antoi työryhmälle kokemusta ja kuvaa siitä mitä pelialalla työskentely voi olla.