Henkilöstön osallisuus varhaiskasvatuksessa
Huusko, Marika (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144425
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuoropäiväkodissa työskentelevien kasvattajien osallisuutta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueita. Työ on toteutettu varhaiskasvatuksen kehittäjien, varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien kanssa. Tärkeimpänä asiana on aidon osallisuuden toteutuminen päiväkodin kokopäiväpedagogiikan kehitystyössä. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, hyödyntäen konstruktiivista mallia. Menetelmänä on ollut dialoginen keskustelu, jossa on hyödynnetty Erätauko-menetelmää.
Tuotoksena valmistui vuoropäiväkodille koulutusaihio oppimisen alueiden toteutumisesta. Aihion avulla vuoropäiväkoti voi alkaa toteuttamaan kokopäiväpedagogiikan luomista ryhmässä kaikkien kasvattajien kanssa. Aihiossa on huomioitu vuoropäiväkodin lasten tarve kokopäiväpedagogiikan toteutumisesta, huomioimatta vuoroa, missä lapsi tulee päiväkodille hoitoon. Menetelmäaihio on kolmivaiheinen työkalu, jonka avulla työskennellään kohti kaikkien kasvattajien yhteistä ymmärrystä.
Vuoropäiväkoti on moninainen yhteisö, jossa aktiivinen kehittäminen osallistamalla tiivistää yhteisöä, parantaa varhaiskasvatuksen laatua ja vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuoropäiväkodissa työskentelevien kasvattajien osallisuutta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueita. Työ on toteutettu varhaiskasvatuksen kehittäjien, varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien kanssa. Tärkeimpänä asiana on aidon osallisuuden toteutuminen päiväkodin kokopäiväpedagogiikan kehitystyössä. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, hyödyntäen konstruktiivista mallia. Menetelmänä on ollut dialoginen keskustelu, jossa on hyödynnetty Erätauko-menetelmää.
Tuotoksena valmistui vuoropäiväkodille koulutusaihio oppimisen alueiden toteutumisesta. Aihion avulla vuoropäiväkoti voi alkaa toteuttamaan kokopäiväpedagogiikan luomista ryhmässä kaikkien kasvattajien kanssa. Aihiossa on huomioitu vuoropäiväkodin lasten tarve kokopäiväpedagogiikan toteutumisesta, huomioimatta vuoroa, missä lapsi tulee päiväkodille hoitoon. Menetelmäaihio on kolmivaiheinen työkalu, jonka avulla työskennellään kohti kaikkien kasvattajien yhteistä ymmärrystä.
Vuoropäiväkoti on moninainen yhteisö, jossa aktiivinen kehittäminen osallistamalla tiivistää yhteisöä, parantaa varhaiskasvatuksen laatua ja vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.