Seutumarkkinointiyrityksen kokouspalvelumyynnin uusasiakashankinnan kehittäminen : case: Lahden seutu - Lahti Region Oy
Kärkkäinen, Emmi (2014)
Kärkkäinen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on seutumarkkinointiyrityksen kokouspalvelumyynnin uusasiakashankinta. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantaja voisi toteuttaa uusasiakashankintaa tehokkaammin.
Työn toimeksiantaja Lahden seutu - Lahti Region Oy on Lahden seudun markkinointiyhtiö. Seutumarkkinointiyritykselle kokous- ja tapahtumapalveluiden myynti on osa seutumarkkinointia. Yhtiö myy ja markkinoi seudun kokouskohteita ja omia kokouspalvelujaan. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat tärkeimmät asiat yrityksille kokouspalveluja ostettaessa sekä mitkä ovat tehokkaimmat markkinointi- ja myyntikeinot, ja tulosten perusteella tehdä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä keskitytään B-to-B -palveluiden markkinointiin seutumarkkinointiyrityksessä ja toisessa osassa uusasiakashankintaan. Empiirisessä osassa esitellään case-yrityksen toiminta sekä tutkimus. Työssä käytettiin triangulaatiota tutkimusmenetelmänä: havainnointia, kvantitatiivista asiakkaille lähetettyä asiakastyytyväisyyskyselyä sekä kvalitatiivista haastattelua, jota varten haastateltiin kolmea alan asiantuntijaa.
Tuloksista käy ilmi että digitaalinen markkinointi, erityisesti verkkosivut ja hakukoneet ovat oleellisia kokouspalvelujen markkinoinnissa. Hinta, sijainti ja omiin tarpeisiin sopiva kokouskohde ovat tärkeimmät ostopäätöskriteerit. Asiakas kaipaa myös vuorovaikutusta ja nopeaa palvelua, eikä viestintä saa olla vain yksisuuntaista tiedotusta. Lahti Regionin asiakaspalveluun oltiin kyselyssä tyytyväisiä. Tulosten perusteella kehitysehdotuksia on tehty toimeksiantajan markkinointiviestintää, myyntiä, asiakastilaisuuksia ja tulevaisuutta varten.
Työn toimeksiantaja Lahden seutu - Lahti Region Oy on Lahden seudun markkinointiyhtiö. Seutumarkkinointiyritykselle kokous- ja tapahtumapalveluiden myynti on osa seutumarkkinointia. Yhtiö myy ja markkinoi seudun kokouskohteita ja omia kokouspalvelujaan. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat tärkeimmät asiat yrityksille kokouspalveluja ostettaessa sekä mitkä ovat tehokkaimmat markkinointi- ja myyntikeinot, ja tulosten perusteella tehdä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä keskitytään B-to-B -palveluiden markkinointiin seutumarkkinointiyrityksessä ja toisessa osassa uusasiakashankintaan. Empiirisessä osassa esitellään case-yrityksen toiminta sekä tutkimus. Työssä käytettiin triangulaatiota tutkimusmenetelmänä: havainnointia, kvantitatiivista asiakkaille lähetettyä asiakastyytyväisyyskyselyä sekä kvalitatiivista haastattelua, jota varten haastateltiin kolmea alan asiantuntijaa.
Tuloksista käy ilmi että digitaalinen markkinointi, erityisesti verkkosivut ja hakukoneet ovat oleellisia kokouspalvelujen markkinoinnissa. Hinta, sijainti ja omiin tarpeisiin sopiva kokouskohde ovat tärkeimmät ostopäätöskriteerit. Asiakas kaipaa myös vuorovaikutusta ja nopeaa palvelua, eikä viestintä saa olla vain yksisuuntaista tiedotusta. Lahti Regionin asiakaspalveluun oltiin kyselyssä tyytyväisiä. Tulosten perusteella kehitysehdotuksia on tehty toimeksiantajan markkinointiviestintää, myyntiä, asiakastilaisuuksia ja tulevaisuutta varten.