Oppilaitoksessa olevan osaamisen vaikutus opiskelijatyytyväisyyteen
Partanen, Hanna (2009)
Partanen, Hanna
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154466
Tiivistelmä
Koululutusorganisaatiossa oleva osaaminen merkitsee tämän hetken osaamisen tunnistamista, jolla on huomattava merkitys organisaation tulevaisuudelle. Tulevaisuuden ennustamiseen tiedetään vain merkkejä, jotka tulevat vaikuttamaan koulutusorganisaatioihin tai niiden koulutusosastoihin. Ennusteiden rinnalla voidaan tulevaisuuteen varautua osaamisella, joka on relevanttia tulevina vuosina ja jota voidaan hyödyntää ja käyttää jo nykyisessä kilpailutilanteessa.
Osaamisen tarkastelu oppilaitosten työskentelyssä on välttämätöntä. Osaamisella ja laadukkaalla koulutuksella koulutusorganisaation on mahdollista saavuttaa kilpailuetu tulevien vuosien yhä voimistuvassa kilpailutilanteessa. Osaamisen johtamisen hallinta oppilaitoksen ydinosaamisen varmistamiseksi ja mahdollisten lisäarvojen tuottajana varmistaa opiskelijatyytyväisyyden ja edistää opiskelijoiksi hakeutuvien määrää.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaitoksessa olevan osaamisen vaikutusta opiskelijatyytyväisyyteen Lybeckerin käsi- ja taideteollisuusopiston, ympäristön suunnittelun ja rakentamisen koulutusohjelmassa, sisustus- ja kalustealan artesaaneiksi opiskelevien opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksen kohteena oli sisutus- ja kalusteosaston ydinosaamiseen liittyviä prosesseja ja kaksi opiskelijoille lisäarvoa tuovaa osaamisaluetta. Tutkimukseen osallistuvilta opiskelijoilta kysyttiin strukturoitujen ja avoimen kysymysten avulla näiden osaamisalueiden merkitystä opintojen aikana ja käsitystä niiden merkityksestä valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksesta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää koulutuksen suunnittelussa ja huomioida opiskelijoille merkityksellisiä seikkoja opetusjärjestelyissä. Osaamisen ja laadun jatkuva parantaminen ja vahvistaminen on oppilaitokselle haaste, jolla saavutetaan koulutusorganisaation kyvykkyys menestyä myös tulevaisuudessa.
Osaamisen tarkastelu oppilaitosten työskentelyssä on välttämätöntä. Osaamisella ja laadukkaalla koulutuksella koulutusorganisaation on mahdollista saavuttaa kilpailuetu tulevien vuosien yhä voimistuvassa kilpailutilanteessa. Osaamisen johtamisen hallinta oppilaitoksen ydinosaamisen varmistamiseksi ja mahdollisten lisäarvojen tuottajana varmistaa opiskelijatyytyväisyyden ja edistää opiskelijoiksi hakeutuvien määrää.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaitoksessa olevan osaamisen vaikutusta opiskelijatyytyväisyyteen Lybeckerin käsi- ja taideteollisuusopiston, ympäristön suunnittelun ja rakentamisen koulutusohjelmassa, sisustus- ja kalustealan artesaaneiksi opiskelevien opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksen kohteena oli sisutus- ja kalusteosaston ydinosaamiseen liittyviä prosesseja ja kaksi opiskelijoille lisäarvoa tuovaa osaamisaluetta. Tutkimukseen osallistuvilta opiskelijoilta kysyttiin strukturoitujen ja avoimen kysymysten avulla näiden osaamisalueiden merkitystä opintojen aikana ja käsitystä niiden merkityksestä valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksesta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää koulutuksen suunnittelussa ja huomioida opiskelijoille merkityksellisiä seikkoja opetusjärjestelyissä. Osaamisen ja laadun jatkuva parantaminen ja vahvistaminen on oppilaitokselle haaste, jolla saavutetaan koulutusorganisaation kyvykkyys menestyä myös tulevaisuudessa.